Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل محتوای کتاب درسی پیامهای آسمان پایه هفتم بر اساس میزان پرداختن به انواع روشهای تربیت اسلامی
A Content Analysis of the 7th Grade Payamhay-e-Asemani Textbook Based on the Extent of Focus on the Methods of Islamic Education
ساير موارد
other
پژوهشي
Research
<span dir="RTL">هدف از تحقیق ح‍اضر تحلیل محتوای کتاب درسی پیام­های آسمان پایه هفتم بر اساس میزان پرداختن به انواع روش­های تربیت اسلامی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه تحلیلی شامل کتاب درسی پیامهای آسمان پایه هفتم در سال تحصیلی 94-1393 بوده که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعۀ پژوهشی از نمونهگیری صرف</span>­<span dir="RTL">نظر شد و کل جامعه تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات فرم فیشبرداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی "آنتروپی شانون" مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در مجموع، درکتاب درسی پیامهای آسمان 408 مرتبه به روشهای تربیت اسلامی توجه شده است که در این میان به روش اصلاحی با بار اطلاعاتی 975/0 و ضریب اهمیت 340/0 بیشترین توجه، سپس روش اقتضایی با بار اطلاعاتی 951/0 و ضریب اهمیت 331/0 و نهایتاً روش ایجادی با بار اطلاعاتی 945/0 و ضریب اهمیت 329/0 کمترین توجه شده است.</span>
The purpose of the present study was to conduct a content analysis of the seventh grade Payamhay-e-Asemani textbook based on the extent of focus on the methods of Islamic education. The research method was descriptive and of content analysis type. The population of the study included the seventh grade Payamhay-e-Asemani textbook in 2014-2015 academic year. Due to the nature of the research as well as the limited scope of the population of the study, no sampling was undertaken and the whole population was probed. Data collection tools were comprised of index cards and a researcher-made content analysis list. The obtained data were analyzed through descriptive indices of Shannon entropy. Results indicated that the methods of Islamic education had the frequency of 408 in Payamhay-e-Asemani textbook. More specifically, behavior modification methods with information load of 0.975 and significance coefficient of 0.340 had the highest frequency, contingency methods with information load of 0.951 and significance coefficient of 0.331 came second, and the lowest frequency was related to behavior formation methods with information load of 0.945 and significance coefficient of 0.329.
روشهای تربیت اسلامی, کتاب پیامهای آسمان, پایه هفتم, تحلیل محتوا
methods of Islamic education, Payamhay-e-Asemani (heavenly messages) textbook, seventh grade, content analysis
33
52
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-49-1&slc_lang=fa&sid=1
Tayebeh
Tavassoli
طیبه
توسلی
tavassoli_t@yahoo.com
10031947532846001034
10031947532846001034
Yes
Assistant professor of philosophy of education, Faculty of Education, Qom University
فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه قم
Akram
Bakhtiyari
اکرم
بختیاری
10031947532846001035
10031947532846001035
No
M.A. in philosophy of education, Faculty of Education, A graduate of Qom University
فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی قم