Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
4
2
online
1
fulltext
fa
ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران
Introducing a Grounded Theory for Explaining the Current Processes of Moral Training for the Secondary School Students of Tehran City
تخصصي- كيفي
Special-Qualitative
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف اصلی این پژوهش تبیین فرآیندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس دوره دوم متوسطه است. بدین منظور 12 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه، با استفاده از نمونهگیری ملاکی و گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از فن مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و در کنار آن، یادداشتهای میدانی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مرور و مقایسه متوالی دادههای گردآوری شده، به استخراج 24 زیرمقوله و 8 مقولهی اصلی منتج شد. تحلیل ساختار فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه، منجر به شکلگیری نظریه میانی شد. نتایج نشان داد که کمتوجهی مدارس نسبت به تربیت اخلاقی دانشآموزان و در اولویت قرار ندادن آن به عنوان پدیدهمحوری مطالعه حاضر، زمینهای مناسب برای بروز پیامدهایی نامناسبی نظیر شکلگیری روحیه لذت محوری افراطی در دانشآموزان، بروز اخلاق ابزاری و انفعال و بدبینی متولیان مدرسه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">فراهم مینماید. در این مقاله، نحوه شکلگیری نظریه میانی مورد بررسی قرار گرفته است</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The main purpose of this paper is to explain the current processes of moral training for the upper secondary school students. For this purpose, 12 secondary school teachers were selected by criterion sampling, targeted sampling, and snowball sampling structured interview technique was used to collect data; moreover, methods. Semi field notes were also taken by the researchers. Continuous reviewing and comparing of the collected data resulted in the extraction of 24 subcategories and 8 main categories. The analysis of the structure of the current processes of moral training in the secondary schools led to the formation of a middle range theory. The results showed that the negligence of school authorities towards students’ moral training and not prioritizing it as a central phenomenon provided a suitable background for oriented spirit in adverse consequences such as the formation of extreme pleasure students, the emergence of instrumental ethics, and the inactivity and pessimism of school administrators.</div>
تربیت اخلاقی؛ تبیین فرآیند؛ دانشآموزان؛ نوجوان؛ مدارس؛ نظریه دادهبنیاد
moral training, process explanation, students, adolescent, grounded theory
147
186
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-150-1&slc_lang=fa&sid=1
Motahareh
Yadegari
مطهره
یادگاری
ut.ac.ir
10031947532846002496
10031947532846002496
No
دانشگاه تهران
Keyvan
Salehi
کیوان
صالحی
keyvansalehi@ut.ac.ir
10031947532846002497
10031947532846002497
Yes
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
Narges Sadat
Sajjadieh
نرگس سادات
سجادیه
sajjadieh@ut.ac.ir
10031947532846002498
10031947532846002498
No
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران