Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
4
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بسته آموزشی، پرورش مهارتهای زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دانش آموزان دختر
The Effectiveness of an Educational Package for an Islamic and Activity-based Method of Training Life Skills on the Moral Intelligence of Elementary School Girls
تخصصي- كمي
Special- quantitative
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف از پژوهش حاضر بررسی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">اثربخشی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">بسته آموزشی پرورش مهارتهای زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال نوین</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> بر هوش اخلاقی دانشآموزان دختر مقطع پنجم دبستان بود. روش این پژوهش از نوع </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نیمه آزمایشی دو گروهی دو مرحلهای (پیش آزمون، پس آزمون) است.</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">به منظور اجرای پژوهش از </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">تمامی دانشآموزان دبستان های دخترانه شهرستان در نیمه اول سال تحصیلی 97-1396، 30 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس مبتنی بر ملاک های ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">(15 نفر) و کنترل</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">(15 نفر) جایگذاری شدند . آزمون هوش اخلاقی بوربا (فرم والد)، به منظور اجرای پیش آزمون توسط والدین برای دانشآموزان اجرا شد. گروه آزمایش طی 16 جلسه (به صورت هفته ای دو جلسه یک ساعته) تحت آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی (توکل، تواضع و فروتنی، قناعت، شجاعت، مسئولیتپذیری، آراستگی، عزت نفس، رعایت نظم، قدرشناسی، صبر و شکیبایی، آداب معاشرت و عفو وگذشت) با شیوه های فعال با استفاده از روشهای قصهگویی، ایفای نقش، بحث و گفتگو، رنگآمیزی، بارش مغزی، شعرخوانی و اجرای نمایش مورد مطالعه قرار گرفتند. یک هفته پس از اتمام مداخله برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه با استفاده از نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:13.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> نسخه 24 استفاده شد. </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج نشان داد که </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">بین دوگروه آزمایش و کنترل در متغیر هوش اخلاقی (مؤلفههای وجدان، همدلی، خویشتن</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">داری، احترام، مهربانی، بردباری و عدالت) تفاوت معناداری وجوددارد. بنابراین میتوان این روش را جهت هوش افزایی اخلاقی دانشآموزان در مدارس آموزش و پرورش به کار برد. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study was to investigate the effectiveness of an Islamic and activity-based method of training life skills on the moral intelligence of 5th-grade elementary school girls. This study was done by semi-experimental approach with two groups and two stages (pre-test, post-test). To carry out the study, in the second half of 2017 academic year, among all the relevant elementary school girls, 30 subjects who were willing to participate in the intervention were purposefully selected based on the availability sampling as well as the entry and exit criteria. They were randomly divided into experimental group (n = 15) and control group (n = 15). Borba’s Moral Intelligence Test (Parent Form) was answered by parents as a pretest about the students. The experimental group was studied during a 16-session training (two 60-minute sessions per week); the training included Islamic life skills (trust to God, modesty and humility, contentment, courage, responsibility, enhancement, self-esteem, respect for order, gratitude, patience, comm:::union:::, amnesty and remission) through activity-based techniques (including storytelling, role-playing, discussion, painting, brainstorming, poem reading and dramatic performance). One week after the intervention, both experimental and control groups were subjected to the post-test. Data analysis was carried out by the one-way covariance analysis test using SPSS software (version 24). The results of variance analysis within one factor covariance analysis indicated that regarding the moral intelligence variable (consisting conscience, empathy, kindness, tolerance, respect, self-control, and justice) there is a meaningful difference between the studied group and control group. Therefore, it is possible to apply this method to increase the moral intelligence of school students.</div>
مهارتهای زندگی اسلامی, آموزش فعال نوین, هوش اخلاقی.
Islamic life skills, modern activity-baesd teaching, moral intelligence.
145
162
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-350-2&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Moshfeghi
مریم
مشفقی
Marryam515@gmail.com
10031947532846002191
10031947532846002191
No
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Payame Noor University,
گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه پیام نور، اصفهان
Zohreh
Latifi, Ph.D.
زهره
لطیفی
z_yalatif@yahoo.com
10031947532846002192
10031947532846002192
Yes
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Payame Noor University
گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، اصفهان