Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
3
4
online
1
fulltext
fa
بررسی محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام
Textbook Content Analysis of the Second Course of Primary Education on the Basis of Islamic Economic Teachings
تخصصي- كيفي
Special-Qualitative
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیل محتوای مقولهای است. جامعه پژوهش در بخش تحلیل محتوا کلیه کتابهای دوره دوم ابتدایی(پایههای چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 97- 96 است که به شیوه سرشماری تمامی محتوای آنها با استفاده از فهرست وارسی(فرم تحلیل محتوا) که با توجه به مبنای نظری تربیت اقتصادی و نظریات مرتبط تدوین و مورد تایید صاحب نظران قرار گرفته بود، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل جمله، تصویر و مضمون بود. دادههای حاصل با استفاده از فراوانی و درصد مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش پیمایشی جامعه آماری معلمان دوره دوم ابتدایی دو ناحیه شهر همدان بوده که براساس روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای تعداد 248 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;">CVR</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">محاسبه و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">87/0</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;"> محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پیمایش، از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج به طور کلی بیانگر آن بود که در مجموع در محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی(پایههای چهارم، پنجم و ششم) توجه اندکی به مؤلفههای تربیت اقتصادی اسلامی صورت گرفته است. بیشترین میزان توجه به مؤلفهها مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین میزان آن مربوط به کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم است. همچنین براساس دیدگاه معلمان در کتب درسی هر سه پایه کمتر از حد متوسط به تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام توجه شده است.</span></span></span></span>
The purpose of this study was to analyze textbook content of the second course of primary education on the basis of Islamic economic teachings. The research method is descriptive survey with categories-based content analysis. The research community in the content analysis section includes all the textooks of the second course of primary education (grades four, five, and six) in 2017-2018 academic year; the contents of these textbooks have been entirely analized with a checklist (content analysis form) that was compiled regarding the theoretical foundations of economic teachings and related theories and was approved by the experts. The unit of analysis was sentence, image and theme. The data were analyzed using frequency and percentages. In the survey section, the statistical population was 248 teachers of the second course of primary education of two districts in Hamadan city, who were selected by stratified and cluster sampling methods. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose validity was calculated and validated by CVR method and its reliability was calculated by Cronbach's alpha of 0.87. Descriptive statistics and single sample T-test were used to analyze the data obtained from the survey. The results generally indicate that in the content of textbooks of the second course of primary education (fourth, fifth, and sixth grades), the components of Islamic economic teachings received little attention. These economic components have received the most attention in <em>Social Studies</em> textbook and received the least attention in <em>Thinking and Research</em> textbook of the sixth grade. Also according to the teachers' viewpoints, in all the three grades textbooks, less attention has been paid to Islamic economic teachings.
تحلیل محتوا, دوره دوم ابتدایی, تربیت اقتصادی, دیدگاه اسلامی
content analysis, the second course of primary education, economic teachings, Islamic perspective.
153
182
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-279-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad-Reza
Yousefzade
محمدرضا
یوسف زاده
fuman47@gmail.com
10031947532846001807
10031947532846001807
No
Associate Professor of Curriculum Development. Faculty of Literature and the Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
دانشیار برنامهریزی درسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران
Moosa
Adak
موسی
آداک
musa_adak65@yahoo.com
10031947532846001808
10031947532846001808
Yes
Ph.D. Student in Curriculum Development. Faculty of Literature and the Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران