Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education
مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
qaiie
Literature & Humanities
http://qaiie.ir
1
admin
2588-3151
2588-4077
8
10.61186/qaiie
14
8888
13
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
3
4
online
1
fulltext
fa
تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالتهای ضمنی آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان
Explaining the Concept of Speech Discipline in Holy Quran and Extracting Its Implicit Implications in Speech Training of Learners
تخصصي- كيفي
Special-Qualitative
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl; -ms-text-justify: inter-ideograph;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آمادهسازی دانشآموزان برای ورود به اجتماع و برقراری ارتباطات اجتماعی مطلوب یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش و گفتگو یکی از مهمترین عوامل شکلگیری و استمرار ارتباطات اجتماعی است. هدف این پژوهش تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالتهای آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان است. روش پژوهش تحلیلی است. جامعه پژوهش، تمام آیات قرآن کریم و نمونه آماری آیات شاخص و اصلی قرآن در موضوع گفتار میباشد. در این پژوهش با مراجعه به تفاسیر و تدبر در آیات، ابتدا تمامی گزارههای گفتاری و سپس آیات شاخص گفتاری به طور هدفمند استخراج و با تحلیل محتوای آیات و طبقهبندی موضوعی آنها به طور همزمان و پیوسته به سنجش نقطه تمرکز و جهتگیری آیات و توضیح نتایج حاصل از آن پرداخته شده است. سپس مفهوم انضباط گفتاری در قرآن در چهار رکن اصلی(مبانی، مقدمات، الزامات و موانع)</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در چارچوب شبکه مفهومی مطرح و دلالتهای آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان مورد بررسی قرار گرفته است. </span></span></span></p>
<p style="background: whitesmoke; margin: 0in 0in 6pt; line-height: normal; vertical-align: top;">Preparing students to be socialized and establish favorable social communications is one of the most important tasks of the education, and dialogue is one of the most important factors in the formation and continuation of social communications. The purpose of this research is to explain the concept of speech discipline in Holy Quran and to extract its implications in speech training of learners. The method of research is analytical. The research community contains all verses of Holy Quran and the statistical sample includes the main indicative Quranic speech-relevant verses. The authors of this research studied various Quranic exegesis and contemplated on the verses. Firstly, all the speech-relevant statements and then all the speech-relevant verses were purposefully extracted. The content of the verses and their thematic classification was simultaneously and continuously analized to find out their focus point and orientation, and the result of this analysis was explained. Then, the concept of speech discipline in Holy Quran has been investigated in terms of four main categories (basics, preconditions, requirements, and barriers) within the framework of conceptual network and its implications in speech training of learners.<br>
</p>
تبیین, انضباط گفتاری, قرآن, دلالت, تربیت گفتاری, یادگیرندگان.
explanation, speech discipline, Holy Quran, implication, speech training, learners.
95
128
http://qaiie.ir/browse.php?a_code=A-10-151-3&slc_lang=fa&sid=1
Sohrab
Morotti
سهراب
مروتی
sohrabmorovati@yahoo.com
10031947532846001776
10031947532846001776
No
Professor of Quran and Hadith Sciences. Faculty of Theology, University of Ilam, Iran.
استاد علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران.
Seyyed-Mohammad-Reza
Hosseininia
سیدمحمدرضا
حسینی نیا
mohhoseyninia@yahoo.com
10031947532846001777
10031947532846001777
No
Assistant Professor of Quran and Hadith Sciences. Faculty of Theology, University of Ilam, Iran.
استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران.
Fatemeh
Seifali'ei
فاطمه
سیفعلی ئی
seyfali8@yahoo.com
10031947532846001778
10031947532846001778
Yes
student of Quran and Hadith Sciences. Faculty of Theology, University of Ilam, Iran.
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران.