TY - JOUR T1 - Evaluation of the effectiveness of group counseling with a share approach contribution Pattern Islamic ontology in promoting responsibility and adjustment of young girls. TT - بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد سهم‌گذاری مبتنی بر هستی‌شناسی اسلامی در ارتقاء مسئولیت‌پذیری و سازگاری دختران جوان JF - qaiie JO - qaiie VL - 7 IS - 2 UR - http://qaiie.ir/article-1-933-fa.html Y1 - 2022 SP - 133 EP - 158 KW - contribution Pattern KW - responsibility KW - adjustment KW - Group Counseling KW - Ontology N2 - هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد سهم­گذاری مبتنی بر هستی‌شناسی اسلامی در ارتقاء مسئولیت­پذیری و سازگاری دختران جوان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش­آزمون و پس­آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دختران جوان شهر تهران که 24 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری بل و مقیاس مسئولیت­پذیری کالیفرنیا بود. آزمودنی­های گروه آزمایش 10 جلسه در برنامه آموزش گروهی الگوی سهم­گذاری شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. درنهایت داده ­ها، با استفاده از نرم­افزار spss و در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد بین آزمودنی­های گروه آزمایش که مورد آموزش الگوی سهم­گذاری قرارگرفته‌اند و گروه کنترل که هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرده­اند، در مقیاس مسئولیت­ پذیری (189/13=F و 001/0P<) و خرده مقیاس­های سازگاری عاطفی (013/7=F و 05/0>P)، سازگاری اجتماعی (368/11=F و 01/0>P) تفاوت معنی­داری وجود دارد. بدین معنا که در گروه آزمایش با آموزش الگوی سهم گذاری، مسئولیت‌پذیری و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دختران افزایش پیدا کرده است. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش الگوی سهم­گذاری بر ارتقای سطح سازگاری و افزایش میزان مسئولیت­پذیری دختران جوان تأثیر معنی­داری دارد. M3 10.52547/qaiie.7.2.133 ER -