TY - JOUR T1 - Designing the theoretical model of social monitoring for adolescent based on goals, basics, principles and methods achieved from Tafsir Al-Mizan TT - طراحی چارچوب نظری نظارت اجتماعی نوجوانان براساس اهداف، مبانی، اصول و روش‌های منبعث از تفسیر المیزان JF - qaiie JO - qaiie VL - 3 IS - 3 UR - http://qaiie.ir/article-1-245-fa.html Y1 - 2018 SP - 29 EP - 58 KW - Tafsir al-Mizan KW - social education KW - monitoring KW - enjoining good KW - forbidding wrong KW - adolescents. N2 - هدف اصلی در این پژوهش طراحی الگوی نظری نظارت اجتماعی در نوجوانان براساس اهداف، مبانی، اصول و روش‌های منبعث از تفسیر المیزان می‌باشد. روش مورد استفاده در این مقاله جهت دست‌یابی به طراحی الگوی نظری، روش تحلیل مفهومی و روش استنتاجی است. جامعه تحلیلی آیات قرآنی و تفسیر المیزان است که از این جامعه تحلیلی بخش‌هایی که نظارت اجتماعی را پوشش دهد، به طور هدفمند انتخاب و به طور پیوسته مورد تجزیه و تحلیل و نهایتاً تعبیر و تفسیر قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از این است که: علامه طباطبایی نظارت اجتماعی را مانند اهرمی برای نگهداری و بقای جوامع می‌داند که اختلال در آن، موجب زوال«وحدت اجتماعی» می‌شود. بر این اساس مبانی نظارت اجتماعی فطری بودن ارزش‌های اخلاقی، گرایش به نظم، داشتن ارتباط مطلوب با خود و دیگران، ضرورت وجود قانون در جامعه است. اهداف نظارت اجتماعی احیای ارزش‌های اخلاقی، برقراری انضباط فردی و اجتماعی، برخورداری از سلامت در ارتباط خود با دیگران و قانون‌مندی اجتماعی است. با توجه به مبانی و اهداف، اصول نظارت اجتماعی عبارت است از حفظ ارزش‌های اخلاقی، رعایت نظم، ارتباط تؤام با حرمت نفس نسبت به خود و دیگران و اجرای قانون. نهایتاً روش‌های تربیتی نظارت در قلمرو فردی(غیررسمی) تزکیه، خود انضباطی، حفظ حرمت نفس در برقراری ارتباط با خود و در قلمرو اجتماعی رسمی موعظه، نظارت اقناعی و آموزش قوانین می‌باشد. این چارچوب حاصل توسط متخصصان اعتباریابی و مورد تأیید قرار گرفت. M3 10.29252/qaiie.3.3.29 ER -