TY - JOUR T1 - Designing Resistance Economy Content Framework to be Included in the Learning Areas of the National Curricula Based on the Guidelines of Islamic Revolution Leader Ayatollah Khamenei TT - تدوین چارچوب محتوای اقتصاد مقاومتی با تمرکز بر رهنمودهای مقام معظم رهبری برای ورود به حوزه های یادگیری در برنامه درسی ملی JF - qaiie JO - qaiie VL - 3 IS - 1 UR - http://qaiie.ir/article-1-77-fa.html Y1 - 2018 SP - 89 EP - 120 KW - content framework KW - resistance economy KW - national curriculum KW - Islamic Revolution Leader Ayatollah Khamenei KW - learning areas N2 - پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب محتوایی برنامه اقتصاد مقاومتی و با تمرکز بر رهنمودهای مقام معظم رهبری برای ورود به برنامه درسی ملی در حوزه‌های یادگیری ذیربط انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی است که برای انجام آن از روش‌های تحلیل محتوای کیفی و پیمایشی استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل منابع مطالعاتی و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد مقاومتی بوده که به‌طور هدفمند انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل با روش تحلیل کیفی و شاخص‌های آمار توصیفی انجام شده است. یافته‌های پژوهش چارچوب محتوایی برنامه اقتصاد مقاومتی برای ورود به برنامه‌های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است که در این چارچوب ماهیت سه عنصر برنامه درسی یعنی هدف، محتوا و سازماندهی محتوا مشخص گردیده است. در عنصر هدف ابتدا 13 عنوان هدف کلی تعیین شد. سپس براساس آن‌ها اهداف جزئی دوره‌های سه ساله تحصیلی مشخص گردید. در عنصر محتوا سرفصل‌ها و رئوس کلیدی مطالب مربوط به آموزش اقتصاد مقاومتی تعیین و در بخش سازماندهی محتوا نیز روش‌های ساده به دشوار، نزدیک به دور، عینی به ذهنی و مارپیچی بین دوره‌های سه ساله تحصیلی به شکل عمودی پیشنهاد گردید. در نهایت نیز محتوای هرکدام از دوره‌های سه ساله تحصیلی با استفاده از روش سازماندهی چند رشته‌ای بین حوزه‌های یادگیری پیشنهاد شد. M3 10.29252/qaiie.3.1.89 ER -