AU - amirkabiri, Mohammad Reza AU - Rabiee_mondjin, mohamadreza TI - Designing and Explaining the Organizational Justice Model with the Islamic Values Approach in Iranian Education Organization PT - JOURNAL ARTICLE TA - qaiie JN - qaiie VO - 6 VI - 2 IP - 2 4099 - http://qaiie.ir/article-1-739-fa.html 4100 - http://qaiie.ir/article-1-739-fa.pdf SO - qaiie 2 AB  - هدف: یکی از مسائل مهم، ارزشی و مورد تأکید درآموزش‌وپرورش بحث عدالت سازمانی است که رعایت آن در سازمان آموزش‌وپرورش که یک سازمان آموزشی است و زیرساخت‌های آینده منابع انسانی جامعه در آن شکل می­گیرد، مهم و ضروری است. به همین دلیل، هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش‌های اسلامی است. روش: روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می‌باشد.‏ مشارکت‌کنندگان در پژوهش را 27 نفر از اساتید ، متخصصان و خبرگان سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل تشکیل می‌دهند که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرم‌افزارMAXQDA انجام شد. جهت بررسی روایی پژوهش از روش مثلث سازی داده‌ها و برای ارزیابی پایایی از روش هولستی استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از شناسایی سه مضمون اصلی برای عدالت سازمانی با رویکرد ارزش‌های اسلامی شامل عدالت توزیعی (عدم تبعیض در اجرای قوانین، انتصاب و استخدام بر اساس معیارهای اسلامی، امانت‌داری، توزیع عادلانه امکانات و ...)، رویه‌ای (پایبندی به قرآن، برخورداری از تقوا، رعایت حلال و حرام، نهادینه‌سازی امر به‌معروف و نهی از منکر، گذشت کردن هنگام مشاهده اشتباه‌‌ها، برخورداری از پشتوانه قوی معنوی و مذهبی و ...) و مراوده‌ای (احساس برادری دینی، اخلاص در کار، حفظ کرامت انسانی، داشتن روابط حسنه باهم، فروخوردن خشم، افتادگی نسبت به کارکنان و ...) است .نتیجه گیری : بر این اساس لازم است زمینه و بسترهای لازم برای پیاده‌سازی عدالت سازمانی و پیامدهای آن فراهم نمود. CP - IRAN IN - Moh.Rabiee_mondin@iauctb.ac.ir LG - eng PB - qaiie PG - 31 PT - Research YR - 2021