TY - JOUR JF - qaiie JO - qaiie VL - 5 IS - 4 PY - 2020 Y1 - 2020/12/01 TI - The Relationship between Religious Attitude and Academic Performance; the Mediating Role of Academic Stress in the Students of Guilan University TT - رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلیدر دانشجویان دانشگاه گیلان N2 - هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی با لحاظ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان بود. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود (19953 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 376 نفر به دست آمد که با روش تصادفی ساده طبقه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه نگرش دینی خدایاری‌فرد و رحیمی­نژاد (1388)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1382) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (دوران دانشجویی) Gadzella & Baloglu (2001) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با روش مدل معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزار Amos صورت گرفت. مدل مفهومی تحقیق به برازش تأییدی قرار گرفت و در ادامه ضرایب رگرسیونی استاندارد مدل تبیین شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد نگرش دینی دارای اثر مستقیم مثبت 32/0 بر عملکرد تحصیلی و همچنین اثر غیرمستقیم مثبت به میزان 048/0 می‌باشد. بنابراین نگرش دینی علاوه بر تأثیر مثبتی که بر عملکرد تحصیلی دارد، از طریق کاهش تنیدگی تحصیلی، سبب بهبود این عملکرد در دانشجویان می‌گردد. بنابراین به مسئولان امر توصیه می‌شود که با اهتمام هرچه بیشتر به تقویت نگرش دینی دانشجویان، زمینه افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش رخداد تنیدگی تحصیلی را فراهم آورد. SP - 89 EP - 108 AU - Faghihi, AliNaghi AU - Abedei, Ebrahim AU - Mosdegh, hadi AU - Ansari, Hasan AD - KW - Religious attitudes KW - Academic performance KW - Academic stress KW - Gilan university UR - http://qaiie.ir/article-1-620-fa.html DO - 10.52547/qaiie.5.4.89 ER -