%0 Journal Article %A saba, Bahman %A aslefatahi, bahram %T The Impact of Spiritual Intelligence Training - with an Emphasis on the Quranic Teachings- on Reactions to Academic Stress and Academic Self-Efficacy among High School Boys in Shabestar %J Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education %V 2 %N 3 %U http://qaiie.ir/article-1-34-fa.html %R 10.29252/qaiie.2.3.117 %D 2017 %K spiritual intelligence, reactions to academic stress, academic self-efficacy, %X هدف از پژوهش حاضر، بررســی تأثیر آموزش هوش معنوی با تاکیــد بر آموزه های قرآنی، بر واکنش به استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شهرستان شبستر بودند که از 1394-95 دانش آموزان پســر پایه دوم متوسطه سال تحصیلی نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند 40 بین آن ها تعداد 8 و آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه آزمایشــی و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایشی جلسه آموزش هوش معنوی را دریافت کرد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های استرس ) بود. روایی ابزارها به 1999) و خودکارآمدی تحصیلی(جینکس و مورگان، 1991تحصیلی(گادزلا، روش روایی محتوایی به تائید صاحب نظران رسید و ضریب اعتبار بدست آمده برای پرسش نامه محاسبه شد. فرضیه های 0/85 و برای پرسش نامه خودکارآمدی تحصیلی 0/83استرس تحصیلی پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هوش معنوی بر واکنش به اســترس تحصیلی دانش آموزان موثر می باشد. همچنین آمــوزش هوش معنوی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نیز موثر می باشــد. بنابر این از آن جایی که استرس تحصیلی در دانش آموزان، شیوع بالایی دارد، پیشنهاد می شود در آموزش و پرورش طرحی برای آشنایی مربیان، معلمان، دانش آموزان و خانواده ها با محتوای هوش معنوی در نظر گرفته شود %> http://qaiie.ir/article-1-34-fa.pdf %P 117-136 %& 117 %! %9 Research %L A-10-38-1 %+ Ph.D. student of Educational Psychology, Faculty of Education & Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch. Iran. %G eng %@ 2588-3151 %[ 2017