@ARTICLE{Mandani, author = {Mandani, batol and Saadat, mehrnaz and }, title = {A Study of the Relationship between Commitment to Islamic Teachings and the Level of Depression and Anxiety in High School Students}, volume = {1}, number = {1}, abstract ={هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین التزام به تعالیم اسلامی، سطح افسردگی و اضطراب در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1392 بود که از این جامعه تعداد300 دانش‌آموز مقطع دبیرستان به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیل برگر و مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی بود که روایی و پایایی این ابزارها توسط ملاک‌های روانسنجی احراز شد. داده‌های حاصله با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصله حاکی از این است که دختران در مقایسه با پسران از اضطراب و افسردگی بیشتری برخوردار هستند ولی در التزام به تعالیم اسلامی تفاوت معناداری بین دو جنس مشاهده نشد. همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و اضطراب از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 452/0-=r ). همچنین بین التزام به تعالیم اسلامی و افسردگی نیز از لحاظ آماری رابطه معکوس و معناداری محاسبه شد (05/0p<، 464/0-=r ). به این ترتیب این نتیجه حاصل شد که هر چه میزان التزام به تعالیم اسلامی در بین دانش‌آموزان بیشتر باشد سطح افسردگی و اضطراب در آنان کمتر است. }, URL = {http://qaiie.ir/article-1-33-fa.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-33-fa.pdf}, journal = {Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education}, doi = {10.29252/qaiie.1.1.90}, year = {2016} }