RT - Journal Article T1 - The Content Analysis of the School Textbooks from the Viewpoint of the Aesthetic Dimensions with an Emphasis on the Qur’anic Beauties JF - qaiie YR - 2021 JO - qaiie VO - 6 IS - 2 UR - http://qaiie.ir/article-1-743-fa.html SP - 55 EP - 86 K1 - Content Analysis K1 - Aesthetics K1 - Material Beauty K1 - Spiritual Beauty K1 - Rhetorical Beauty K1 - Quran AB - هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدائی به لحاظ میزان توجه به ابعاد و مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی با تأکید بر زیبایی‌های قرآنی انجام یافته است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی، ازلحاظ رویکرد پژوهش جزء تحقیقات کمی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش محتوای کتب هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی درسال تحصیلی 1399-1400 و نمونه آماری پژوهش برابر جامعه و شامل کتب هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی بود. ابزار گرداوری داده­ها، چک­لیست محقق ساخته مولفه­های زیبایی شناسی بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آنتروپی شانون استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد در زیبایی­های مادی، زیبایی طبیعت 17 مورد، زیبایی جانداران 14 مورد، زیبایی آسمان 6 مورد، زیبایی انسان و مصنوعات هنری بشر 2 مورد و در زیبایی­های معنوی، زیبایی ایمان 38 مورد، زیبایی علم 17 مورد، زیبایی عفو و اغماض 11 مورد، زیبایی نیت زیبا 10 مورد، زیبایی صبرو استقامت 4 مورد، و زیبایی عقل 0 مورد وجود داشت. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که ضریب اهمیت (Wj) برای زیبایی انسان، 271.؛ زیبایی آسمان 142.؛ زیبایی جانداران 189.؛ زیبایی طبیعت 125.؛ زیبایی رنگ‌ها 0 و زیبایی مصنوعات هنری بشر 271. می‌باشد. همچنین ضریب اهمیت (Wj) برای زیبایی صبرو استقامت، 331.؛ زیبایی عقل 0؛ زیبایی علم 182.؛ زیبایی نیت زیبا 294.؛ زیبایی عفو اغماض 074. و زیبایی ایمان 115. می‌باشد. همچنین بیشترین استفاده از زیبایی­های بلاغی قرآنی مربوط به استفهام با فراوانی 26 مورد می­باشد. نتایج: بنابراین می توان نتیجه گرفت که در کتاب های درسی هدیه های آسمانی دوره ابتدای به تمامی ابعاد زیبایی مادی، معنوی و بلاغی به طور یکسان توجه نشده است. LA eng UL http://qaiie.ir/article-1-743-fa.html M3 10.52547/qaiie.6.2.55 ER -