TY - JOUR JF - qaiie JO - qaiie VL - 4 IS - 1 PY - 2019 Y1 - 2019/3/01 TI - Factor Structure Test and Internal Consistency Measurement of a Questionnaire about the Educational Factors Affecting Religious Education of Students TT - آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی پرسشنامه عوامل آموزشی مؤثر بر تربیت دینی دانش‌آموزان N2 - این پژوهش با هدف آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی پرسشنامه عوامل آموزشی مؤثر بر تربیت دینی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی، و به لحاظ جمع‌آوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 4 شهر تهران بودندکه بر طبق جدول کریسی و مورگان (1970) شامل 381 نفر تعیین شد که شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی- خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی مربوط به پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS16، تایید روایی پرسشنامه از مدل تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS22 و جهت بررسی همسانی درونی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد تحلیل عاملی اکتشافی به استخراج شش عامل منجر گردید که این عامل‌ها، مجموعاً 43/59% از واریانس کل پرسشنامه را تبیین می‌کنند . این عوامل عبارتند بودند از: فرهنگ سازمانی، کیفیت آموزشی، مقررات و قوانین آموزشی، کاربرد تکنولوژی آموزشی، توانایی های فردی معلمان و محتوای دروس آموزشی. شاخص­های برازش مدل عاملی تأییدی پرسشنامه نشان داد مدل ارائه شده برازش مطلوبی با داده­های تجربی دارد و وجود عوامل شش‌گانه مورد تأیید قرار گرفت. همچنین ضریب آلفای کرانباخ به میزان 76/0 نشان داد مقیاس از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است. با توجّه به برازش مدل و اعتبار بالای پرسشنامه، از آن می‌توان جهت مطالعه و سنجش عوامل آموزشی مؤثر بر تربیت دینی دانش‌آموزان استفاده کرد. SP - 65 EP - 86 AU - Tahmasebzadeh-Sheykhlar, Ph.D., Davood AU - Azimpour, Ehsan AD - Assistant Professor of Educational Planning, Faculty of Educational Sciences, Tabriz University KW - educational factors KW - religious education KW - factor structure KW - internal consistency. UR - http://qaiie.ir/article-1-386-fa.html DO - 10.29252/qaiie.4.1.65 ER -