TY - JOUR T1 - Textbook Content Analysis of the Second Course of Primary Education on the Basis of Islamic Economic Teachings TT - بررسی محتوای کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام JF - qaiie JO - qaiie VL - 3 IS - 4 UR - http://qaiie.ir/article-1-242-fa.html Y1 - 2018 SP - 153 EP - 182 KW - content analysis KW - the second course of primary education KW - economic teachings KW - Islamic perspective. N2 - پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیل محتوای مقوله‌ای است. جامعه پژوهش در بخش تحلیل محتوا کلیه کتاب‌های دوره دوم ابتدایی(پایه‌های چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 97- 96 است که به شیوه سرشماری تمامی محتوای آن‌ها با استفاده از فهرست وارسی(فرم تحلیل محتوا) که با توجه به مبنای نظری تربیت اقتصادی و نظریات مرتبط تدوین و مورد تایید صاحب نظران قرار گرفته بود، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل جمله، تصویر و مضمون بود. داده‌های حاصل با استفاده از فراوانی و درصد مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش پیمایشی جامعه آماری معلمان دوره دوم ابتدایی دو ناحیه شهر همدان بوده که براساس روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و خوشه‌ای تعداد 248 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش CVR محاسبه و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پیمایش، از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج به طور کلی بیانگر آن بود که در مجموع در محتوای کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی(پایه‌های چهارم، پنجم و ششم) توجه اندکی به مؤلفه‌های تربیت اقتصادی اسلامی صورت گرفته است. بیشترین میزان توجه به مؤلفه‌ها مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین میزان آن مربوط به کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم است. همچنین براساس دیدگاه معلمان در کتب درسی هر سه پایه کمتر از حد متوسط به تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام توجه شده است. M3 10.29252/qaiie.3.4.153 ER -