TY - JOUR T1 - A Comparative Study of Social Thinking in Allameh Tabataba'i and Lipman’s Views and its Implications for Philosophy for Children (P4C) TT - بررسی تطبیقی تفکر اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی و لیپمن و استخراج دلالت‌های آن در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان JF - qaiie JO - qaiie VL - 3 IS - 1 UR - http://qaiie.ir/article-1-151-fa.html Y1 - 2018 SP - 149 EP - 186 KW - thinking KW - social thinking KW - Allameh Tabataba'i KW - Matthew Lipman KW - Philosophy for Children. N2 - هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی و تطبیقی اندیشه لیپمن به عنوان بنیانگذار فبک با اندیشه علامه‌طباطبایی در زمینه تفکر اجتماعی و کشف اشتراکات و افتراقات میان آن‌ها جهت استفاده هر چه بهتر از فبک درآموزش فلسفه برای کودکان در نظام تربیت رسمی و عمومی است. جامعه تحلیلی این پژوهش شامل کلیه آثار، اسناد و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تفکر اجتماعی در آراء لیپمن و علامه‌طباطبایی بوده که ابتدا شناسایی، سپس به صورت هدفمند و عمیق مورد مطالعه گرفتند. سپس داده‌های حاصل با روش تحلیلی- استنباطی و تطبیقی به‌طور پیوسته همزمان با جمع‌آوری داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از آن است که لیپمن و علامه‌طباطبایی در خصوص "توجه به فردیت در ضمن پذیرش شأن اجتماعی" "باور به جایگاه تفکر و عقلانیت در تعاملات اجتماعی" و "توجه به امر گفتگو" با هم اشتراک نظر دارند. افتراقات میان این دو اندیشمند شامل "روش‌محوری در اندیشه لیپمن در مقابل محتوامحوری در اندیشه علامه" و "مرجعیت تفکر نزد لیپمن و ایمان نزد علامه‌طباطبایی" است. استلزامات حاصل از این پژوهش، تلاش در جهت توسعه فضای گفتگو محور در تعلیم و تربیت و همچنین خودداری از بستن فضای اندیشه و تفکر می‌باشد. M3 10.29252/qaiie.3.1.149 ER -