RT - Journal Article T1 - A Study of the Epistemological Foundations of Transcendent Theosophy and Extracting its Implications for Aesthetic Education (Cultural and Art Domains) JF - qaiie YR - 2018 JO - qaiie VO - 3 IS - 1 UR - http://qaiie.ir/article-1-142-fa.html SP - 121 EP - 148 K1 - epistemology of Transcendent Theosophy K1 - aesthetic education K1 - cultural and arts learning domains. AB - هدف این پژوهش بررسی مبانی معرفت‌شناسی حکمت متعالیه به منظور استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی‌شناختی به عنوان یک شیوه آموزشی کارآمد در حوزه یادگیری فرهنگ و هنر است. فرضیه حاکم بر این تحلیل مبتنی بر این نکته است که تربیت زیبایی‌شناختی با بهره‌گیری از کارکردهای شناختی هنر، نقشی تاثیرگذار در ارتقاء حیطه شناختی و بهبود جریان یاددهی و یادگیری داشته و این قابلیت براساس مبانی معرفت‌شناسی ملاصدرا قابل اثبات است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. جامعه تحلیلی منابع اطلاعاتی دسته اول و دوم مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا ‌شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مطالعه و به‌طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند‌. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد براساس مبانی معرفت‌شناسی حکمت متعالیه از قبیل ارتباط بین فاعل‌ شناسا و متعلق شناخت در ایجاد و تکوین دانش، تنوع در ابزارهای کسب شناخت و وحدت در عین کثرت، فرصت‌های متنوعی برای شناخت از جمله آموزش و کسب معرفت در بافت زیبایی و هنر وجود دارد. توسعه تربیت زیبایی‌شناختی به عنوان روشی کارآمد به تامین انگیزه درونی و طراحی تجربه مفهومی‌(ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری)، نیل به سواد زیباشناختی و مهارت واکاوی معنا، پرورش تفکر نقاد و استکمال بُعد عقلانی منجر خواهد شد. LA eng UL http://qaiie.ir/article-1-142-fa.html M3 10.29252/qaiie.3.1.121 ER -