AU - Yadegari, Motahareh AU - Salehi, Keyvan AU - Sajjadieh, Narges Sadat TI - Introducing a Grounded Theory for Explaining the Current Processes of Moral Training for the Secondary School Students of Tehran City PT - JOURNAL ARTICLE TA - qaiie JN - qaiie VO - 4 VI - 2 IP - 2 4099 - http://qaiie.ir/article-1-455-fa.html 4100 - http://qaiie.ir/article-1-455-fa.pdf SO - qaiie 2 AB  - هدف اصلی این پژوهش تبیین فرآیندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس دوره دوم متوسطه ‌است. بدین منظور 12 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه، با استفاده از نمونه‌گیری ملاکی و گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از فن مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و در کنار آن، یادداشت‌های میدانی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مرور و مقایسه متوالی داده‌های گردآوری شده، به استخراج 24 زیرمقوله و 8 مقوله‌ی اصلی منتج شد. تحلیل ساختار فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه، منجر به شکل‌گیری نظریه میانی شد. نتایج نشان داد که کم‌توجهی مدارس نسبت به تربیت اخلاقی دانش‌آموزان و در اولویت‌ قرار ندادن آن به عنوان پدیده‌محوری مطالعه‌ حاضر، زمینه‌ای مناسب برای بروز پیامد‌هایی نامناسبی نظیر شکل‌گیری روحیه لذت محوری افراطی در دانش‌آموزان، بروز اخلاق ابزاری و انفعال و بدبینی متولیان مدرسه فراهم می‌نماید. در این مقاله، نحوه شکل‌گیری نظریه میانی مورد بررسی قرار گرفته است CP - IRAN IN - Faculty of Psychology and Education. University of Tehran, Iran LG - eng PB - qaiie PG - 147 PT - Research YR - 2019