@ARTICLE{Sa’dipour, author = {Sa’dipour, Esmaeil and Ebrahimi ghavam, Soghra and Khabaz, Hajar and Dortaj, Fariborz and Khamesan, Ahmad and }, title = {Effects of PATHS (Promoting Alternative Thinking Strategies) Curriculum with an Islamic Approach on Respect, Empathy and Self-Control of Preschool Children }, volume = {2}, number = {4}, abstract ={پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه بر متغیرهای احترام، همدلی و خویشتن‌داری کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد اسلامی و بررسی تاثیر آن در طول زمان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کودکان پیش‌دبستانی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1396- 1395 بودند که از این جامعه نمونه‌ای شامل 31 کودک پیش‌دبستانی به‌طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس محقق‌ساختۀ ارزیابی رفتار اخلاقی کودکان(با سه مؤلفۀ احترام، خویشتن‌داری و همدلی) که روایی و پایایی آن توسط مقیاس‌های روان‌سنجی احراز گردید، استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که پس از حذف اثر پیش‌آزمون با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تاثیر«متغیر مستقل» بر متغیر وابسته معنادار بود. میزان تأثیر گروه برای مؤلفه‌های رفتار اخلاقی(همدلی، خویشتن‌داری و احترام) به ترتیب 79/0، 73/0 و 69/0 بوده است و با 95 درصد اطمینان مؤلفه‌های همدلی، خویشتن‌داری و احترام گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش بیشتری داشته است. نتایج در قسمت پیگیری نیز نشان داد، بین مرحلۀ پس‌آزمون و پیگیری در گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد و بنابراین اثر آموزش ماندگار بوده است. بنابر یافته­های پژوهش می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که برنامۀ ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه برنامه ای کارآمد جهت رشد کفایت اجتماعی- هیجانی کودکان پیش‌دبستانی است و در ارتقاء رفتار اخلاقی کودکان اثربخش می‌باشد. }, URL = {http://qaiie.ir/article-1-95-fa.html}, eprint = {http://qaiie.ir/article-1-95-fa.pdf}, journal = {Applied Issues in Quarterly Journal of Islamic Education}, doi = {10.29252/qaiie.2.4.67}, year = {2017} }