:: دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 84-67 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط ساختاری جهت‌گیری مذهبی با اخلاق حرفه‌ای معلمان: نقش میانجی‌گر تحول اخلاقی
فاطمه جلیلی1 ، زهرا هاشمی* 2
1- دانشگاه الزهرا تهران
2- دانشگاه الزهرا تهران ، z.hashemi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (1313 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری جهت‌گیری مذهبی با اخلاق حرفه‌ای با در نظرگرفتن نقش میانجی سطوح تحول اخلاقی در معلمان ابتدایی انجام شد.
روش‌: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400  ( (N=500بود. به الگوی کلاین، نمونه‌ای به حجم 220 نفر از میان معلمان زن و مرد با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. افراد نمونه به سه پرسشنامه تحول اخلاقی (Ma,1981)؛ اخلاق حرفه‌ای ((Cadozier, 2002 و جهت‌گیری مذهبی (Allport & Ross, 1950 ( پاسخ دادند. به منظورآزمون مدل تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Smart PLS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اخلاق حرفه‌ای در معلمان با درونی شدن جهت‌گیری مذهبی در آنها افزایش می‌یابد، به طوری که اثر مستقیم آن برابر با 570/0=β  بود. همچنین جهت‌گیری مذهبی با تحول اخلاقی و تحول اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای ارتباط دارد. همچنین بین جهت‌گیری مذهبی با اخلاق حرفه‌ای از طریق سطوح تحول اخلاقی ارتباط غیرمستقیم وجود داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با درونی شدن جهت‌گیری مذهبی و در نتیجه بالارفتن سطوح تحول اخلاقی، اخلاق حرفه‌ای در معلمان ابتدایی افزایش می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، جهت‌گیری مذهبی، تحول اخلاقی، معلمان ابتدایی شهرستان سبزوار
متن کامل [PDF 673 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/12/15 | ویرایش نهایی: 1402/10/25 | پذیرش: 1402/1/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/1/25 | انتشار: 1402/5/28 | انتشار الکترونیک: 1402/5/28



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها