:: دوره 7، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش و پرورش در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی (در چارچوب اقتصاد اسلامی)
عبدالله انصاری*
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، abd_ansari@yahoo.com
چکیده:   (1379 مشاهده)
هدف: اهداف این پژوهش تبیین نقش آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن در کشور است.
روش: برای این منظور روش تحلیل محتوای اسنادی به کار گرفته و جهت اولویت‌بندی از الگوی برخاسته از رویکرد مبتنی بر آرای خبرگان بسط یافته و به صورت چندگانه استفاده شده است. در بخش آرای خبرگانی، جامعه تحقیق اساتید دانشگاهی مرتبط، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط بودند که به طور هدفمند بر اساس میزان دانش، تخصص و علاقمندی به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آزمون فریدمن، تجزیه واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس یک‌طرفه کروسکال- والیس به کار گرفته و استقلال گروه‌های نمونه از جوامع آماری مختلف آزمون شد.
یافته‌ها: نتایج اولویت‌بندی راهبردها و برنامه‌ها بر اساس میانگین رتبه‌ها نشان داد راهبرد"گسترش مشارکت آموزش و پرورش در تحقق اهداف‌ اقتصاد مقاومتی در کشور"، در میان راهبردهای چهارگانه دارای اولویت دوم است. همچنین برنامه "گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و تبیین سیاست‌های مربوطه مانند جهاد اقتصادی به همراه ترویج فرهنگ حفظ بیت‌المال و حقوق مردم، قانون‌گرائی و مسئولیت ‌پذیری در برابر محیط‌زیست " در میان مجموعه برنامه‌های مربوط به راهبرد گسترش مشارکت آموزش و پرورش در جامعه، اولویت نخست را دارد.
نتیجه‌گیری: با وجود تنوع در آرای صاحبنظران پیرامون تعریف اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با اقتصاد اسلامی و تفاوت دیدگاه گروه‌های سه‌گانه اساتید، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط با آن، نزدیک شدن به توافق برای گفتمان‌سازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی
متن کامل [PDF 1385 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/9/16 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها