[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Journal Metrics::
Publication Ethics::
Articles in Press::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Rss

RSS

..
yektaweb
..
Social network

LinkedIn

Academia

..
:: Volume 7, Issue 2 (2022) ::
qaiie 2022, 7(2): 49-80 Back to browse issues page
Explaining the Process of Acculturation In Terms of Islamic Teachings with an Emphasis on the Role of Schools
Nikoo Dialameh * 1, Akram Goodarzi , Atieh Azimi
1- , dialameh@isu.ac.ir
Abstract:   (1905 Views)

Objective: The purpose of this study was to explain the process of acculturation based on Islamic teachings with emphasis on the role of schools.
Method: This qualitative research was a hybrid one conducted in three sections: theoretical analysis, fieldwork and final analysis. In the first part, the content analysis method was used and in the second part, the interview method was used. The third part was the analysis of the findings in two parts. The research community in the section of content analysis was the Holy Quran and in the second section, the principals and teachers of the junior high schools of Tehran in the year 1400 SH. Samples were constructed in a purposeful manner until the saturation of the categories with 14 people in a semi-structured interview method. The collected data were analyzed through content analysis and open, centralized and selective coding.
Findings: In the first part, using content-inductive-deductive content analysis, the components of the process of acculturation from the biography of the first prophets in the Quran were identified and classified into 4 categories. At a higher level, each of them was classified into three areas (cognitive, emotional and practical), including: 1. acculturation strategy with emphasis on monotheism with indices of prophetic behavior. 2. preliminaries including cultural studies, audience, empowerment and having an organization, proper timing. 3. Principles such as endurance and tolerance, preserving human dignity, internal commitment and liability, explicitness, and clear message. 4. Methods of institutionalizing values, including invitations to reasoning and giving motivation. In the second stage, based on the components of the process of Islamic acculturation and interviewing, and coding, two categories of roles were identified for schools. 1. Educational role including direct methods (practice and repetition in the gradual process), semi-direct (discussion, debate), and indirect (learning based on experience and action) 2. Giving motivation including cultural self-believing methods, persuasion method and the like.
Conclusion: In the last stage of the research process, it was concluded – based on analysis and synthesis of the theoretical data, - that the teacher should strengthen, based on the principle of love in the process of acculturation, the spirit of monotheism in himself and in students by interacting effectively with his pupils to play a greater role in the process of acculturation.

Keywords: Acculturation, Internalizing Values, Institutionalize Values, Acculturation Strategy
Full-Text [PDF 1524 kb]   (717 Downloads)    
Type of Study: Applicable | Subject: Special-Qualitative
Received: 2022/04/13 | Revised: 2022/10/17 | Accepted: 2022/07/1 | ePublished ahead of print: 2022/08/24 | Published: 2022/10/17 | ePublished: 2022/10/17
References
1. قرآن کریم
2. ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
3. اسحقی شرف آبادی، آذر(1391). بررسی شیوه های نهادینه کردن ارزش‌های دینی در میان دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه اسلام. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
4. اسدی، علی(1388). مواجهه آیات و روایات با جنبه های منفی فرهنگ پذیری. قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
5. الهی زاده، عبدالله(1394). روش شناسی فرهنگ سازی بر پایه قرآن کریم و سیره پیامبر (ص). پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم.
6. امین پور، فاطمه (1390). فرهنگ پذیری دینی و رسانه. مطالعات جوان و رسانه. 2: 10-37 .
7. انصاری، مریم و محسنی فرد، محمدصادق (1397). بررسی دیدگاه دبیران دوره متوسطه پیرامون فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی . 6: 7-30.
8. ایزدی، فواد و کاردان، عباس (1390). جنگ نرم، دموکراسی سازی امریکایی و نظریه امپریالیسم فرهنگی. راهبرد فرهنگ. 16: 77-106.
9. تقی یاره، فاطمه (1392). مطالعه عوامل روان شناختی تاثیر گذار بر فرهنگ پذیری دانشجویان. راهبرد فرهنگ. 23.
10. توکلی، احمد و زارعان، محمدجواد (1394). روش های گرایشی درونی سازی ارزشهای اخلاق اجتماعی در قرآن. نشریه معرفت. شماره 215.
11. جان احمدی، فاطمه و درزی، علی (1390). سازوکارهای اجتماعی پیامبر صلی الله علیه و اله در ایجاد تحول فرهنگی در مدینه. سخن تاریخ. 13: 127-152.
12. حاجی احمدی، محمود (1385). پیامبر اسلام (ص) و تغییر ساختار فرهنگی جامعه جاهلی. مجله علمی- پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. شماره 44 و 45: 143-164.
13. خاکپور، حسین؛ رنجبر همقاوندی، زینب و گلی، مهرناز (1392). مهندسی فرهنگی نهادینه کردن موضوعات دینی در جامعه با رویکرد قرآنی. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی. ۳: ۵۱۹-۵۴۰.
14. خیری، حسن (1393). مبانی نظام اجتماعی اسلام. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
15. دارایی، محمد(1387). بررسی کارکرد نهادهای آموزشی و تربیتی درتوسعه فرهنگ و هنرکشور. مهندسی فرهنگی.3 (۲).
16. درویش، زهرا (1395). شیوه های فرهنگ سازی عفاف اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
17. رفیع پور، فرامرز(1399). آناتومی جامعه. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
18. زمان زاده، وحید؛ ولی زاده، لیلا؛ رحمانی، آزاد و غفوری فرد، منصور (1395). مراقبت دلسوزانه در پرستاری: تحلیل مفهوم به روش هیبرید. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 4: 362-380.
19. ساروخانی، باقر و صداقتی فرد، مجتبی (1388). شکاف نسلی در خانواده ایرانی دیدگاه‌ها و بینش‌ها. پژوهش‌های جامعه شناختی. 4: 7-32.
20. ستوده، هدایت الله (1400). آسیب شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات آوای نور.
21. شایگان، فریبا و سهرابی، حیدر (1396). روشهای نهادینه سازی رفتار از دیدگاه اسلام. مجموعه مقالات کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی.3(3): 219-242.
22. شریعتمداری، علی (1393). جامعه و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
23. شریعتمداری طهرانی، علی(1397). اشتغالات معلم و مساله فرهنگ‌پذیری متعلم. تهران: نشر سخنوران.
24. شریفی، عنایت الله و جعفری نسب، سید حسین(1394). روش های قرآن در نهادینه سازی اخلاق در جامعه. پژوهش نامه معارف قرآنی.23: 59-84.
25. شوهانی، معصومه؛ زمان‌زاده، وحید؛ ایرج‌پور، علیرضا و ولی‌زاده، لیلا (1394). تحلیل و تصریح مفهوم همکاری با استفاده از مدل سه مرحله ای هیبرید. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 5(۲۳) : 143-154.
26. صالحی امیری، رضا(1395). مفاهیم ونظریه های فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس.
27. صداقتی فرد، مجتبی (1395). جامعه شناسی. تهران: نشر ارسباران.
28. علاقه بند، علی( 1395). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: نشر روان.
29. علوی، سیدحمیدرضا و حاج غلامرضایی، مهناز (1391). روش شناسی آموزش ارزش‌های اخلاقی و دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی. 8: 107-132.
30. عیوضی، غلامحسین(1394). بررسی جامعه شناختی شکاف نسلی در ایران پس از انقلاب اسلامی با تاکید بر عناصر فرهنگی هویت ایرانی. مطالعات اجتماعی. 3(3).
31. غلامی، سمیه؛ ذاکری، مختار و زینلی، فاطمه (1398). مطالعه چگونگی نهادینه کردن نمازخوانی فرزندان نوجوان توسط والدین: ارائه مدل مطلوب با رهیافت گراندد تئوری. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی . 12: 119-142.
32. کرمی، ناصر؛ کچوئیان جوادی، رضا؛ قدمی، مجید و محبی، علی (1400). طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش‌آموزان دوره ابتایی برآمده از مولفه های مکتب اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 21: 31-52.
33. محسنی، منوچهر(1396). بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
34. منافی‌شرف‌آباد،کاظم و زمانی، الهام (1391). نقش نظام‌آموزش و پرورش درتوسعه فرهنگی‌جامعه. مهندسی فرهنگی.73:134-152.
35. منطقی، مرتضی (1389). جامعه شناسی. تهران : انتشارات جامعه شناسان.
36. نقدی، اسدالله و روشنایی، علی(1391). روش‌های تربیتی (جامعه پذیری) پدران در خانواده های ایرانی از نگاه جوانان. مطالعات توسعه اجتماعی ایران. 4(3): 39- 52.
37. هاشم زاده، زهرا (1393). نقش حکومت در فرهنگ پذیری جامعه از منظر امیرمومنان(ع). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث.
38. هاشمی، سیدحسین (1387). قرآن و آسیب شناسی ماهوی فرهنگ. پژوهش های قرآنی. 54 و 55: 142-171.
39. Berry, J. W.(2007). Acculturation. In J. E. Grouse, P. D. Hastings (Ends). Handbook of Socialization: Theory and Research. New York: Guilford.
40. Berry. W. (1997). Immigration, Acculturation, and Adaptation. Applied Psychology : An International Review. 46(1). 5-98.
41. Berry. W; Phinney, J. S; Sam, D. L; & Vedder, P .(2006). Immigrant Youth: Acculturation, Identity, and Adaptation, International Association for Applied Psychology, 55(3), 303- 332.
42. Kefeng Fu .(2015). A Brief Literature Review on Acculturation Strategies of Overseas Students, English Language Teaching, vol 8, No.8.
43. Kim,B,S.K., Alamilla, S.G. (2019) .Acculturation and Enculturation: A Review of Theory and Research.
44. Schachner, Maja K, Juang, Linda, Moffitt, Ursula and Fons J. R. van de Vijver.(2018). Schools as Acculturative and Developmental Contexts for Youth of Immigrant and Refugee Background, European Psychologist 23(1), 44–56.
45. Zee, Karen and Jan Pieter van Oudenhoven (2022). Towards a dynamic approach to acculturation. International Journal of Intercultural Relations. 88 : 119–124.



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dialameh N, Goodarzi A, Azimi A. (2022). Explaining the Process of Acculturation In Terms of Islamic Teachings with an Emphasis on the Role of Schools. qaiie. 7(2), 49-80. doi:10.52547/qaiie.7.2.49
URL: http://qaiie.ir/article-1-890-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 7, Issue 2 (2022) Back to browse issues page
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)