:: دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 122-91 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه های تربیت اقتصادی در قرآن کریم و میزان انعکاس آن در اسناد بالادستی
داود طهماسب زاده شیخلار* 1، مریم فتاحی مرکید2 ، علی ایمان زاده2
1- دانشگاه تبریز ، d.tahmaseb@yahoo.com
2- دانشگاه تبریز
چکیده:   (2064 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های تربیت اقتصادی در قرآن کریم و میزان انعکاس آن در اسناد بالادستی انجام یافته است.
روش: روش تحقیق، توصیفی (تحلیل محتوای کیفی) و از نوع قیاسی، با مراجعه به متن قرآن کریم، اسناد بالادستی و منابع علمی و پژوهشی بود. جامعه آماری شامل تمام سوره ها و آیات قرآن کریم، ترجمه و تفسیرهای آن، اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی بود. با توجه به ماهیت پژوهش نمونه برابر جامعه بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، چک لیست بررسی آیات قرآنی و اسناد بالادستی بود که روایی آن توسط 5 نفر از اساتید علوم تربیتی، گروه معارف و معلمان علوم قرآنی دانشگاه تبریز تایید و پایایی آن نیز از طریق ضریب توافق لاوشه با نظر خواهی از همین اساتید بررسی گردید. یافته ها: در بخش تحلیل اقدام به استخراج مولفه های تربیت اقتصادی در قرآن کریم شد که این مولفه ها در 3 حوزه اصلی تولید، توزیع و مصرف طبقه بندی شدند. در حوزه تولید، 9 مولفه اصلی و 119 مولفه فرعی، در حوزه توزیع، 24 مولفه اصلی و 56 مولفه فرعی و در حوزه مصرف، 6 مولفه اصلی و 52 مولفه فرعی شناسایی شد. در مرحله بعد، شناسایی مولفه ها از اسناد بالادستی و میزان انعکاس مولفه های استخراج شده از قرآن کریم با اسناد بالادستی بررسی گردید.
نتیجه گیری:  نتایج نشان داد که میزان انعکاس مولفه های تربیت اقتصادی در اسناد بالادستی حدود 22 درصد در حوزه تولید، 12 درصد در حوزه توزیع و 20 درصد در حوزه مصرف بود که نتایج بسیار اندکی می باشد.
واژگان کلیدی : تربیت، تربیت اقتصادی، قرآن کریم، اسناد بالادستی
واژه‌های کلیدی: تربیت، تربیت اقتصادی، قرآن کریم، اسناد بالادستی
متن کامل [PDF 1465 kb]   (562 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/9/13 | ویرایش نهایی: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/1/30 | انتشار: 1401/1/30 | انتشار الکترونیک: 1401/1/30
فهرست منابع
1. قرآن کریم، ترجمه ابوالفضل بهرام پور و الهی قمشه‌ای و آیت الله مشکینی.
2. الهی زاده، محمدحسین(1397). درسنامه تربیت اقتصادی. مشهد: موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره، ص 105
3. پیغامی، عادل؛ تورانی، حیدر (۱۳۹۰). نقش برنامۀ درسی اقتصاد در برنامۀ تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا: ارائۀ یک برنامۀ عمل برای یک برنامۀ درسی مغفول. نوآوری‌های آموزشی. 9(37): 31-51.
4. جوادی آملی، عبدالله (1398). تفسیر تسنیم جلد هفتم. قم: مرکز بین المللی نشر اسراء.
5. حیدری، حسن (1380) تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه الهیات ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران ، ایران.
6. شورای عالی آموزش و پرورش (1390) . سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. تهران : شورای عالی آموزش و پرورش
7. سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391).
8. طغیانی، مهدی؛ پیغامی، عادل (1395). تعلیم و تربیت اقتصادی(جلد اول). تهران:انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
9. طهماسب زاده شیخلار، داود؛ مرادی، سمانه؛ ادیب، یوسف و اصغرپور، حسین (1399) تحلیل محتوای کتاب های درسی رشته مطالعات اجتماعی‌ دانشگاه فرهنگیان به لحاظ توجه به تربیت اقتصادی، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 24 (47): 280- 248.
10. صنعتی، فاطمه؛ موسی زاده، زهره (1396). تبیین مولفه های تربیت اقتصادی بر اساس آموزه های اسلامی، تربیت اسلامی. 12(24): 73-97.
11. علاء الدین، محمد رضا (1390). آشنایی با آیات اقتصادی قران کریم( قسمت اول). فصلنامه قرآنی کوثر. 11( 38): 21-31.
12. قندهاری، آزاده؛ مهر محمدی، محمود؛ طلایی، ابراهیم؛ فرجی دیزجی، سجاد( 1397). تبیین اهداف تربیت اقتصادی دوره ابتدایی در ایران مبتنی بر سنتزپژوهی. مطالعات برنامه درسی ایران. 13( 48): 39-62.
13. مبشری، محمدتقی؛ صفری، محمود و اسفینی فراهانی، مهدیه (1400) تأثیر حفظ موضوعــی قرآن کریم بر خودتنظیمی دانش آموزان دختر شهرستان فراهان، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 6(1): 137-123.
14. موسی زاده، زهره؛ عظیم زاده اردبیلی، فائزه؛ صنعتی، فاطمه (1394). کاربست مؤلفه های حوزه توزیع تربیت اقتصادی در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آموزه های اسلامی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. 3(5): 5-20.
15. هاشمی، سید مهدی ( 1397)، با قرآن خوشبخت شوید، قم: نشر آیه نور،
16. یوسف زاده، محمدرضا؛ آداک، موسی (۱۳۹7). بررسی محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 3(4): 153-182.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها