:: دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 46-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تربیت زیست محیطی بر اساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران
محسن ایمانی نائینی* 1، ابراهیم طلایی2 ، محبوبه سعدی پور3
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس.تهران. ایران ، eimanim@modares.ac.ir
2- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس.تهران. ایران
3- علوم تربیتی، گرایش فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران
چکیده:   (5079 مشاهده)
هدف از این تحقیق، تبیین تربیت زیست ‌محیطی براساس مبانی فلسفه تربیت جمهوری اسلامی است. روش پژوهش کیفی از نوع استنتاجی فرانکنا است. براساس الگوی استنتاجی فرانکنا از قرار گرفتن اهداف و مبانی کنار هم اصولی استخراج شده است. جامعه تحلیلی این پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و کلیه منابع مرتبط با تربیت زیست محیطی است که به‌طور هدفمند براساس اهداف پژوهش نمونه‌گیری و به‌طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفت. روش تحلیل داده‌ها دسته‌بندی، کدگذاری و تفسیر بوده که به‌طور مستمر همزمان با جمع‌آوری داده‌ها انجام شده است. یافته‌های حاصل نشان‌دهنده این است که براساس مبانی فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران اهداف تربیت زیست محیطی عبارت است از: درک حضور وجود‌ خداوند، جهان طبیعت و انسان، آگاهی به غایتمندی و هدفداری عالم طبیعت، گرامیداشت تقدس طبیعت، درک نظم و توازن حاکم بر طبیعت، درک بعد متافیزیکی و فیزیکی انسان براساس ارتباط او با محیط زیست، فهم و پرورش رفتارخردورزانه با محیط زیست. مبانی تربیت زیست محیطی عبارت است از: طبیعت، تجلّی‌گاه واجب الوجود، غایتمندی و هدفداری عالم طبیعت، تقدس طبیعت، نظامندی طبیعت، انسان‌(آمیز‌ه‌ای از جسم و روح، عقل و حس)، مدرک طبیعت، آزادی انسان، احساس تعلق داشتن انسان به مکان، ارزش ذاتی طبیعت مستقل از ذهن انسان، ابتنای طبیعت بر نظامی عادلانه، حس زیبایی‌شناختی زیست ‌محیطی در انسان و نهایتاً اصول تربیت زیست محیطی عبارت است از: نگرش «از- اویی» به طبیعت، اعتقاد به غایت طبیعت، احترام به طبیعت به عنوان موجودی مقدس، حفظ موزون بودن طبیعت، هماهنگی جسم و روح در ارتباط با طبیعت، پیوند عین و ذهن در ارتباط با طبیعت، قانونمندی انسان در محیط زیست، کشف هویت زیست‌محیطی، رعایت حق بر ‌‌محیط‌زیست سالم، عدالت زیست‌محیطی، دست‌یابی به نگرش زیست‌محیطی همه جانبه، زیبایی انگیزه حفاظت از محیط زیست.
 
واژه‌های کلیدی: محیط زیست، تربیت زیست ‌محیطی، مبانی فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران، اهداف، مبانی و اصول.
متن کامل [PDF 9444 kb]   (1832 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1396/7/3 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1396/12/10 | انتشار: 1396/12/10 | انتشار الکترونیک: 1396/12/10
فهرست منابع
1. Callicott, J. B. (2006). In defense of the land ethic. Albany, NY: State University of New York Press.
2. Delord, J. (2008). La recherche écologique à l épreuve de la philosophie de l'environnement. Labyrinthe, 30, 81-97.
3. Drenthen, M. (2016). Environmental hermeneutics and the meaning of nature. In S.M. Gardiner & A. Thompson, (Eds.), The Oxford handbook of environmental ethics (pp. e15-e27). Oxford: Oxford University Press.
4. Jacobus, R. J. (2004). Understanding environmental theology: A summary for environmental educators. The Journal of Environmental Education, 35(3) 35-42. [DOI:10.3200/JOEE.35.3.35-42]
5. Leblanc DesNeiges, M. (2002). La philosophie éthique: au service de l'environnement? Elements Environmental Magazine. Available at: http://www.elements.nb.ca/theme/ethics/michel/michel.htm
6. Leopold, A. (2001). Ecocentrism: The land ethic. In L. P. Pojman (Ed.), Environmental ethics: Readings in theory and application (pp. 119-126). Belmont, CA: Thomson Learning.
7. Mies, M., & Shiva, V. (1993). Ecofeminism. London: Zed Press.
8. Orr, D. W. (1992). Ecological literacy: Education and the transition to a Postmodern world. Albany, NY: SUNY Press.
9. Volk, T., & McBeth, W. (1997). Environmental literacy in the United States. Washington, DC: North American Association for Environmental Education.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها