بررسی میزان و عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی طلاب سطح یک حوزه علمیه مشهد
|
محمدمهدی قائمی نیک* 1، علی سعیدی2 |
1- جامعه المصطفی العالمیه مشهد ، mirzaqaeminik1359@gmail.com 2- جامعه المصطفی العالمیه مشهد |
|
چکیده: (1374 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان و عوامل مؤثر بر انگیزش طلاب برادر سطح یک شهر مشهد می باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه طلاب برادر سطح یک مشهد مقدس در سال تحصیلی 99-98 است که از این جامعه به طور تصادفی خوشهای 139 نفر از طلابِ مشغول به تحصیل از پایه اول تا پنجم انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی ISM و مصاحبه نیمه ساختار یافته با اساتید، مدیران مدارس و مسئولین آموزش حوزه علمیه مشهد استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونهای و آزمون رتبهبندی فریدمن و تحلیل واریانس استفاده شده. نتایج پژوهش نشان داد که 5/6 درصد از طلاب دارای انگیزش کم، 5/88 درصد دارای انگیزش متوسط و 5 درصد دارای انگیزش زیاد بودند. از بین مؤلفههای انگیزش تحصیلی، میانگین گرایش به کار و تحصیل، گرایش به پیشرفت، هدفمداری، عزتنفس، اتکابهنفس، پاداشهای معنوی و همیاری اجتماعی در حد مطلوب است. همچنین نتایج مصاحبههای صورت گرفته با مدیران و اساتید سطح یک نشان داد که جهل به هدف و آینده شغلی، حجم زیاد دروس و در برخی موارد نامتناسب بودن دروس و انتخاب دوست بیانگیزه و نامناسب، از مهمترین عوامل کاهش انگیزه و ارائه کاربردی دروس، دادن شخصیت و کرامت به طلاب، الگوی مناسب و توجه به امور معنوی و توسل، از مهمترین عوامل افزایش انگیزش طلاب از نظر اساتید است. |
|
واژههای کلیدی: انگیزش، انگیزش تحصیلی طلاب، عوامل انگیزش تحصیلی، طلاب (دانشجویان علوم دینی) |
|
متن کامل [PDF 1348 kb]
(855 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1400/3/10 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15
|
|
|
|