1- دانشگاه تبریز ، d.tahmaseb@tabrizu.ac.ir 2- دانشگاه تبریز 3- دانشگاه شاهد
چکیده: (2008 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدائی به لحاظ میزان توجه به ابعاد و مؤلفههای زیباییشناسی با تأکید بر زیباییهای قرآنی انجام یافته است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی، ازلحاظ رویکرد پژوهش جزء تحقیقات کمی و از لحاظ روش گردآوری دادهها و تحلیل آنها از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش محتوای کتب هدیههای آسمانی دوره ابتدایی درسال تحصیلی 1399-1400 و نمونه آماری پژوهش برابر جامعه و شامل کتب هدیههای آسمانی دوره ابتدایی بود. ابزار گرداوری دادهها، چکلیست محقق ساخته مولفههای زیبایی شناسی بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آنتروپی شانون استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد در زیباییهای مادی، زیبایی طبیعت 17 مورد، زیبایی جانداران 14 مورد، زیبایی آسمان 6 مورد، زیبایی انسان و مصنوعات هنری بشر 2 مورد و در زیباییهای معنوی، زیبایی ایمان 38 مورد، زیبایی علم 17 مورد، زیبایی عفو و اغماض 11 مورد، زیبایی نیت زیبا 10 مورد، زیبایی صبرو استقامت 4 مورد، و زیبایی عقل 0 مورد وجود داشت. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که ضریب اهمیت (Wj) برای زیبایی انسان، 271.؛ زیبایی آسمان 142.؛ زیبایی جانداران 189.؛ زیبایی طبیعت 125.؛ زیبایی رنگها 0 و زیبایی مصنوعات هنری بشر 271. میباشد. همچنین ضریب اهمیت (Wj) برای زیبایی صبرو استقامت، 331.؛ زیبایی عقل 0؛ زیبایی علم 182.؛ زیبایی نیت زیبا 294.؛ زیبایی عفو اغماض 074. و زیبایی ایمان 115. میباشد. همچنین بیشترین استفاده از زیباییهای بلاغی قرآنی مربوط به استفهام با فراوانی 26 مورد میباشد. نتایج: بنابراین می توان نتیجه گرفت که در کتاب های درسی هدیه های آسمانی دوره ابتدای به تمامی ابعاد زیبایی مادی، معنوی و بلاغی به طور یکسان توجه نشده است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1400/2/12 | ویرایش نهایی: 1400/7/26 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/4/7 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11