:: دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 54-31 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش‌های اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ‌ایران
سودا ضربی1، علی رضا امیر کبیری* 2، محمد رضا ربیعی مندجین1
1- گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2- گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران ، Dr.alirezaamirkabiri@gmail.com
چکیده:   (2418 مشاهده)
هدف: یکی از مسائل مهم، ارزشی و مورد تأکید درآموزش‌وپرورش بحث عدالت سازمانی است که رعایت آن در سازمان آموزش‌وپرورش که یک سازمان آموزشی است و زیرساخت‌های آینده منابع انسانی جامعه در آن شکل می­گیرد، مهم و ضروری است. به همین دلیل، هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزشهای اسلامی است.
روش: روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می‌باشد.‏ مشارکت‌کنندگان در پژوهش را 27 نفر از اساتید ، متخصصان و خبرگان سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل تشکیل می‌دهند که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرم‌افزارMAXQDA  انجام شد. جهت بررسی روایی پژوهش از روش مثلث سازی داده‌ها و برای ارزیابی پایایی از روش هولستی استفاده شده است.
یافته ها:  نتایج حاکی از شناسایی سه مضمون اصلی برای عدالت سازمانی با رویکرد ارزش‌های اسلامی شامل عدالت توزیعی (عدم تبعیض در اجرای قوانین، انتصاب و استخدام بر اساس معیارهای اسلامی، امانت‌داری، توزیع عادلانه امکانات و ...)، رویه‌ای (پایبندی به قرآن، برخورداری از تقوا، رعایت حلال و حرام، نهادینه‌سازی امر به‌معروف و نهی از منکر، گذشت کردن هنگام مشاهده اشتباه‌‌ها، برخورداری از پشتوانه قوی معنوی و مذهبی و ...) و مراوده‌ای (احساس برادری دینی، اخلاص در کار، حفظ کرامت انسانی، داشتن روابط حسنه باهم، فروخوردن خشم، افتادگی نسبت به کارکنان و ...) است
.نتیجه گیری : بر این اساس  لازم است زمینه و بسترهای لازم برای پیاده‌سازی عدالت سازمانی و پیامدهای آن فراهم نمود.
واژه‌های کلیدی: عدالت سازمانی، ارزش های اسلامی، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 20048 kb]   (1101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/1/26 | ویرایش نهایی: 1400/12/14 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/7 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها