:: دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 30-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی بر اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان
زهرا رنجبر1 ، علیرضا منظری توکلی* 2، امان الله سلطانی1 ، نجمه حاجی پور1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، manzari.a@gmail.com
چکیده:   (1961 مشاهده)

هدف: در این پژوهش اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی بر اضطراب اجتماعی دانش ‏آموزان دختر متوسطه اول و دوم شهر کرمان در سال تحصیلی 1399-1398 مورد بررسی قرار گرفت.
روش: روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) بود. بخش اول پژوهش (تهیه بسته مداخله ای  شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی) به روش کیفی و با استفاده از تحلیل گزاره های دینی انجام شد. جهت بررسی روایی محتوایی بسته از کارشناسان مذهبی در خواست شد در دو زمینه صحت برداشت های روایی توسط پژوهشگران و مطابقت فنون پیشنهادی بسته شناختی رفتاری اسلامی با اهداف هر جلسه نظر دهند. بخش کمی، از نوع نیمه آزمایشی شامل دو گروه شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی و گروه گواه بود. از بین افرادی که در سال 99-98 با شکایت اضطراب اجتماعی به مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمان مراجعه کرده بودند، 36 نفر به روش نمونه گیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفته و با بهره گیری از گمارش تصادفی 18 نفر در هر گروه بررسی شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) بود. تجزیه و تحلیل داده ‏ها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و توسط نرم‌افزار SPSS22 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی به طور معنی‏داری موجب کاهش اضطراب اجتماعی دانش‏آموزان شد (001/0> P).
نتیجه­ گیری: بر این اســاس می‏توان پیشــنهاد کرد که از این درمان در جهت کاهش اضطراب اجتماعی دانش‏آموزان  استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: درمان شناختی رفتاری، اسلام، اضطراب اجتماعی، دانش‌آموزان.
متن کامل [PDF 1347 kb]   (695 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1400/1/21 | ویرایش نهایی: 1400/7/27 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/7 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها