بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان
|
زهرا رنجبر1 ، علیرضا منظری توکلی* 2، امان الله سلطانی1 ، نجمه حاجی پور1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، manzari.a@gmail.com |
|
چکیده: (1961 مشاهده) |
هدف: در این پژوهش اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم شهر کرمان در سال تحصیلی 1399-1398 مورد بررسی قرار گرفت.
روش: روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) بود. بخش اول پژوهش (تهیه بسته مداخله ای شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی) به روش کیفی و با استفاده از تحلیل گزاره های دینی انجام شد. جهت بررسی روایی محتوایی بسته از کارشناسان مذهبی در خواست شد در دو زمینه صحت برداشت های روایی توسط پژوهشگران و مطابقت فنون پیشنهادی بسته شناختی رفتاری اسلامی با اهداف هر جلسه نظر دهند. بخش کمی، از نوع نیمه آزمایشی شامل دو گروه شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی و گروه گواه بود. از بین افرادی که در سال 99-98 با شکایت اضطراب اجتماعی به مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمان مراجعه کرده بودند، 36 نفر به روش نمونه گیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفته و با بهره گیری از گمارش تصادفی 18 نفر در هر گروه بررسی شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و توسط نرمافزار SPSS22 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی به طور معنیداری موجب کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان شد (001/0> P).
نتیجه گیری: بر این اســاس میتوان پیشــنهاد کرد که از این درمان در جهت کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان استفاده شود. |
|
واژههای کلیدی: واژگان کلیدی: درمان شناختی رفتاری، اسلام، اضطراب اجتماعی، دانشآموزان. |
|
متن کامل [PDF 1347 kb]
(695 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1400/1/21 | ویرایش نهایی: 1400/7/27 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/7 | انتشار: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1400/7/11
|
|
|
|