[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش هوش معنوی بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398
فائزه اعتمادی* 1، رضا جعفری هرندی2
1- دانشگاه قم ، mahyaparsaee73@yahoo.com
2- دانشگاه قم
چکیده:   (2087 مشاهده)
هدف :هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش هوش‌معنوی بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم بوده است. روش : روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌‌‌‌‌ای چند مرحله‌ای 60 دانش‌آموز انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه مسئولیت‌پذیری نوجوانان نعمتی (1387)  مورد استفاده قرار گرفت که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. گروه آزمایش طی 10 جلسه‌‌ی 90 دقیقه‌ای با استفاده از بسته‌‌ی آموزشی هوش‌معنوی بومی شده کینگ (king, 2008) که با ادبیات تربیت اسلامی انطباق داده شد، مورد آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده ها با روش تحلیل کواریانس انجام شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد، تفاوت بین عملکرد دانش­آموزان در مسئولیت‌پذیری و تمامی ‌مؤلفه‌‌‌‌های آن بجز قانونمندی در دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است. بنابراین می‌توان گفت آموزش هوش‌معنوی سبب افزایش مسئولیت‌پذیری در تمامی ‌مؤلفه‌‌‌‌های ‌‌‌آن بجز قانونمندی در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال تحصیلی 99- 1398 می‌شود. نتیجه گیری :مطابق با نتایج این بررسی با تمرکز بر آموزش و رشد هوش معنوی نوجوانان می‌توان مسئولیت‌پذیری آن‌ها را ارتقاء داد.
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش هوش‌معنوی، مسئولیت‌پذیری، دانش‌آموزان دختر، دوره متوسطه اول، پایه هشتم، شهر قم
متن کامل [PDF 865 kb]   (1593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1399/8/17 | ویرایش نهایی: 1400/1/21 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/11/25 | انتشار: 1399/11/29 | انتشار الکترونیک: 1399/11/29



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

etemadi F, jafari harandi R. (2020). The Effectiveness of Training Spiritual Intelligence on Responsibility among the Junior High School Female Students in Qom in School Year 2019-2020. qaiie. 5(3), 7-32. doi:10.29252/qaiie.5.3.1
URL: http://qaiie.ir/article-1-654-fa.html

اعتمادی فائزه، جعفری هرندی رضا. تأثیر آموزش هوش معنوی بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398 مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (3) :32-7 10.29252/qaiie.5.3.1

URL: http://qaiie.ir/article-1-654-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)