[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 94-69 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های شهروندی مبتنی بر رساله حقوق امام سجاد (ع) بر آگاهی از حقوق شهروندی و عمل به آن در دانش‌آموزان متوسطه اول
سمیه غلامی* 1، محبوبه مشهدی زاده
چکیده:   (3314 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر سنجش میزان اثربخشی آموزش مهارت­های شهروندی مبتنی بر حقوق شهروندی رساله حقوق امام سجاد (ع) بر میزان آگاهی از حقوق و نیز عمل به این حقوق بود. این پــژوهش از نوع تحقیقات ترکیبی کیفی- کمی بود. در قسمت اول با بهره­گیری از روش کیفی محتوای آموزشی مناسب برگرفته از رساله حقوق تدوین شد و در قسمت کمی با شیوه نیمه تجربی و با پیش‌آزمون پس‌آزمون همراه با گــروه کنترل انجام شد. روش نمونه­گیری در بخش کیفی، هدفمند و تعداد 5 نفر از متخصصان برنامه­ریزی درسی بود و در بخش کمی، جامعه پژوهش شامل نوجوانان متوسطه اول شهر بندرلنگه بود که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای، تعداد 60 نفر در قالب دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند . پژوهش با طرح پژوهشی نیمه تجربی پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل در 11 جلسه آموزشی انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­های محقق ساخته «آگاهی از حقوق شهروندی» و «رفتار شهروندی» بود که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. جهت تحلیل یافته­ها از آزمون­های تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد که یافته­ها نشان داد آموزش مهارت­های شهروندی منجر به افزایش آگاهی نوجوانان از حقوق شهروندی شده و همچنین باعث تغییر رفتار آنان می­گردد. با توجه به نتایج این بررسی با تمرکز بر آموزش برنامه درسی مبتنی بر رساله حقوق می­توان روابط اجتماعی را بهبود داد.
واژه‌های کلیدی: مهارت شهروندی، رساله حقوق امام سجاد (ع)، آگاهی از حقوق شهروندی، رفتار شهروندی
متن کامل [PDF 568 kb]   (1067 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/4/11 | ویرایش نهایی: 1399/7/25 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/7/9 | انتشار: 1399/7/23 | انتشار الکترونیک: 1399/7/23
فهرست منابع
1. برجعلی، احمد (1384). تحول شخصیت نوجوان. انتشارات ورای دانش.
2. توسلی، غلامعباس و نجاتی‌حسینی، سیدمحمود. (1383). واقعیت اجتماعی شهروندی در ایران. مجله جامعه شناسی ایران، 5 (2)، 62-32.
3. چلپی، مسعود. (1389). جامعه‌شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
4. خرم‌دل، سکینه. (1393). بررسی رابطه بین عزت‌نفس خودمختاری و انصاف با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان. جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، 2 (2)، 5-1.
5. جباری، طاهره، اسمعیلی، معصومه و کلانتر هرمزی، آتوسا. (1393). تاثیر آموزش حقوق متقابل والد- فرزند از دیدگاه آموزه‌های اسلامی بر کاهش تعارضات والد- فرزند. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 5 (19)، 16-1.
6. ربانی خوراسگانی، علی و کیان‌پور، مسعود. (1392). آموزش حقوق شهروندی به جوانان با تأکید بر مجمع‌های محلی ارزیابی و پژوهش به عنوان یک راهکار عملی. مطالعات جامعه‌شناختی شهری، 3 (6)، 56-23.
7. رضوی، سید عباس. (1390). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
8. سوهانی، عاطفه، امیری قائمی، علی، وکیلی، نجمه و آهنگران، خلیل. (1396). تبیین نقش مربیان و والدین در تعمیق باورهای دینی در کودکان با رویکرد قرآنی. فصلنامه مطالعات قرآنی، 3 (8)، 86-67.
9. شاه‌طالبی، بدری و قپانچی، اکرم. (1392). تاثیر آموزش های شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت ساله شهر اصفهان. فناوری ارتباطات و اطلاعات در علوم تربیتی، 3 (3)، 150- 129.
10. شریفی، محمدرضا. طاهرپور، محمدشریف. (1387). نقش نهاد آموزشی در تربیت شهروندی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، 15، 49-37.
11. صابر کیوج، اسماعیل (1390). نظام حقوق و تکالیف در روابط اجتماعی از دیدگاه اسلام بر اساس رساله حقوق و نامه امام سجاد علیه السلام. معرفت، 20 (171)، 42-25.
12. صالحی، اکبر، محمدی‌پویا، فرامرز و ترکاشوند، سینا. (1398). ارائه الگویی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی بر اساس رهیافت‌هایی از رساله حقوق امام سجاد. تربیت اسلامی، 14 (30)، 154-131.
13. صفورایی پاریزی، محمدمهدی. (1389). نقش حقوق در کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام. معرفت، 19 (154)، 69.
14. ضیاء جلدی، ایمان. (1386). بررسی فقهی- حقوقی حقوق خانواده در رساله حقوق امام سجاد (ع). پایان‌نامه کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق. دانشگاه قم.
15. عربی‌فر، مهدیه. (1389). مفهوم حقوق شهروندی در نهج البلاغه. معرفت، 153، 86-71.
16. عمویی، محمد و خیاطان، فلور. (1398). اثربخشی معنویت درمانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بر خشم نوجوانان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت، 4(2)، 67-34.
17. قاسمی، وحید، ربانی خوراسگانی، علی، کیان‌پور، مسعود و یاوری، سمیرا. (1386). اصول و مبانی آموزش شهروندی. ناشر: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
18. کیشانی فراهانی، عزت اله، فرمهینی فراهانی، محسن و رهنما، اکبر. (1392). مولفه‌های اساسی تربیت شهروندی اسلامی- ایرانی. مطالعات ملی، 14 (4)، 74-51.
19. نبوی، سید صادق. (1399). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارائه راهکارهای عملی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5 (1)، 128-93.
20. نریمانی، محمد. (1398). بررسی میزان رعایت مبانی، اصول و مولفه های تربیت شهروندی بر اساس آموزه‌های اسلامی با نظرسنجی دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
21. محمدی، جمال و تبریزی، نازنین. (1390). سنجش میزان آگاهی های عمومی به حقوق شهروندی و قوانین شهری (مورد مطالعه: گروه سنی 20 تا 35 سال شهرهای ساری، بابل، آمل و قائمشهر. مجله دانشگاه آزاد، 1، 190-175.
22. مدبر، محمدحسین و اسلامی‌اکبر، رسول. (1392). کنترل خشم از دیدگاه دین: راهکارهای نظری و عملی رعایت یک ضرورت برای بهداشت روانی و اخلاقی پزشکان و پرستاران. فصلنامه آموزش و اخلاق در پرستاری، 3(1)، 48-43.
23. مشهودی، زینب. (1393). حقوق شهروندی با تاکید بر دیدگاه صحیفه سجادیه. نشر دانشگاه آزاد قم.
24. معماری، داوود و زمردی، رسول. (1394). خشم و مدیریت آن در قرآن کریم. فصلنامه سراج منیر، 6 (18)، 136-115.
25. مهرمحمدی، محمود (1377). آموزش و پرورش و جامعه مدنی. پژوهش‌های تربیتی، 6 (3 و 4)، 91-61.
26. یادگاری، مطهره، صالحی، کیوان و سجادیه، نرگس سادات. (1398). ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(2)، 186-147.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami S, Mashhadi-Zadeh M. (2020). The Effectiveness of the Citizenship Skills Training on the Citizenship Rights Awareness and Practice on These Rights in the First-Grade Junior High School Students according to Law Thesis of Imam Sajjad (as). qaiie. 5(2), 69-94. doi:10.29252/qaiie.5.2.69
URL: http://qaiie.ir/article-1-635-fa.html

غلامی سمیه، مشهدی زاده محبوبه. اثربخشی آموزش مهارت‌های شهروندی مبتنی بر رساله حقوق امام سجاد (ع) بر آگاهی از حقوق شهروندی و عمل به آن در دانش‌آموزان متوسطه اول مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (2) :94-69 10.29252/qaiie.5.2.69

URL: http://qaiie.ir/article-1-635-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)