[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 128-93 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی
سید صادق نبوی*
دانشگاه فرهنگیان ، sadegh.nabavi@yahoo.com
چکیده:   (1616 مشاهده)
 هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش­ آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس است. همچنین ارایه راهکارهای عملی جهت تشویق دانش­آموزان به عمل و رعایت هنجارهای اسلامی از اهداف دیگر پژوهش می­باشد. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش  ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 95- 1394 بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 270 نفر ازمعلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوم با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. از آنجا که این پژوهش ترکیبی بوده برای مرحله کیفی، قبل از اجرای پژوهش کمی، نمونه­ ای به تعداد 16 نفر صاحب­نظر و 15 نفر دانش ­آموز جهت انجام مصاحبه، به روش نمونه­ گیری هدفمند(از نوع داوطلبانه) انتخاب شدند. ابزارهای جمع­ آوری داده ­های مورد نیاز:- مصاحبه نیمه سازمان یافته در دو فرم از قبیل : مصاحبه با صاحب­نظران، مصاحبه با دانش ­آموزان و مقیاس درجه­ بندی معلمان، مدیران و معاونان بود که  با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی و استنباطی( آزمون t تک نمونه­ای و تحلیل کیفی) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر معلمان، مدیران و معاونان مدارس، دانش­ آموزان پسر مدارس متوسطه دوم، در حد بالاتراز متوسط به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع  ظاهری، رعایت شعائر دینی، رعایت ادب و احترام به مدیر، معلمان و سایر کارکنان مدرسه، رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانش ­آموزان، رعایت بهداشت و پاکیزه نگهداشتن فضای مدرسه و عدم قصور و سهل­ انگاری نسبت به وظایف خود عمل می نمایند. همچنین یافته­ های حاصله نشان داد که از نظر معلمان، مدیران و معاونان مدارس، احترام گذاشتن معلمان و مدیران و کادر مدرسه به دانش­ آموزان به عنوان الگوی رفتاری، ترویج احترام به مقام معلم در خانواده و رسانه ملی، افزایش آگاهی دانش­ آموزان در خصوص اخلاق اسلامی از طریق آموزش مداوم خانواده و مدرسه، آگاه نمودن دانش­ آموزان از وظایف خود توسط خانواده  و مدرسه، از مهم­ترین راهکارهای عملی تشویق دانش ­آموزان به عمل و رعایت هنجارهای اسلامی بوده است
 
واژه‌های کلیدی: هنجارهای اسلامی، دانش آموزان، ارزش های اخلاقی، دوره متوسطه
متن کامل [PDF 676 kb]   (809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1398/9/11 | ویرایش نهایی: 1399/8/7 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nabavi S S. (2020). The Study of the Practice of Islamic norms by high school male students from the viewpoint of teachers and school principals and providing practical solutions. qaiie. 5(1), 93-128. doi:10.29252/qaiie.5.1.93
URL: http://qaiie.ir/article-1-62-fa.html

نبوی سید صادق. بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (1) :128-93 10.29252/qaiie.5.1.93

URL: http://qaiie.ir/article-1-62-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)