[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 36-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر امید کودکان
آرزو امینی* 1، مریم قاسملو ، آسیا شریعتمدار
چکیده:   (2987 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر امید کودکان بود. در این پژوهش از طرح تجربی تک موردی (نوع AB یا مشاهده مستقیم مکرر) با پیگیری یک ماهه استفاده شد. بدین منظور پس از نمونه گیری هدفمند از جامعه، سه نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم دبستان که در مقیاس ناامیدی کازدین، رادجرز و کولباس (1986) نمره ی بالاتر از 8 کسب کردند، به شیوه ی هدفمند انتخاب شده و مداخلات معنوی با محوریت مذهب را به مدت 13 جلسه 45 دقیقه ای دریافت کردند. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس ناامیدی کازدین و همکاران در سه مرحله ی خط پایه، مداخله و پیگیری استفاده شد و در نهایت داده ها به روش تحلیل نگاره ای و تعیین درصد بهبودی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از درصد بهبودی هر سه شرکت کننده پس از مداخلات، حاکی از افزایش معنادار نمرات امید آن ها بود که علی رغم کاهش سه درصدی در دوره ی پیگیری یک ماهه، همچنان قابل توجه است.  بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت، آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب تاثیر مثبت معناداری بر افزایش امید کودکان داشته است.
واژه‌های کلیدی: امید، مفاهیم معنوی، مذهب، کودکان
متن کامل [PDF 363 kb]   (776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/12/16 | پذیرش: 1399/2/20 | انتشار: 1399/3/24 | انتشار الکترونیک: 1399/3/24
فهرست منابع
1. قرآن کریم. (1395). ترجمه محمد مهدی فولادوند، چاپ اول، مشهد: نشر هاتف.
2. اکرمی، ناهید؛ اسکندری، الهام و جلالی، ایوب. (1395 ). فراتحلیل اثربخشی مداخله های معنویت درمانی بر سلامت روان جامعه ایران، سال های 1394-1388 .اولین همایش معنویت، سلامت و شادی. دانشگاه اصفهان.
3. انصاری، مریم و میرشاه جعفری، ابراهیم. (1389). تأملی بر ساز و کارهای ایمان و امید در زندگی و تأثیر آن بر سلامت روان انسان. دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی. 4(6). 142-123.
4. بناهان، مریم؛ فرازی، عباس. (1396). تربیت معنوی در اندیشه های پست مدرن. اندیشه های نوین تربیتی، 13(3)، 122-90.
5. بهشتی، سعید. (1389). تاملات فلسفی در تعلیم و تربیت. تهران: نشر بین المللی
6. پرچم، اعظم؛ فاتحی زاده، مریم؛ محققیان، زهرا. (1392). ابعاد سه گانه نظریه امید اسنایدر و تطبیق آن با دیدگاه قران کریم. دو فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، 19(1)، 29-2.
7. جنکینز، پگی. (2008). آموزش و تربیت معنوی کودکان. ترجمه زهرا غلامی، مریم بوالهری و سهیلا منیری جاوید (1394). تهران: دانژه.
8. حیدری، حسین؛ روحانی رصاف، جواد و کاردوست فینی، خدیجه. (1393). جایگاه معنویت و تجارب اوج از دیدگاه آبراهام مزلو. انسان پژوهی دینی. 11(31): 53-27.
9. سلیگمن، مارتین (1382). کودک خوش بین : برنامه‌ای آزموده شده برای ایمن ساختن همواره کودکان در برابر افسردگی. ترجمه فروزنده داورپناه، تهران: رشد.
10. سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران. (1390). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
11. شریعتمدار، آسیه؛ امینی، آرزو. ( 1397). اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر عزت نفس دانش آموزان دبستانی. پژوهش در نظام های آموزشی. 41. 152-170.
12. شهریار دوست، فرزانه (1394). اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر ناامیدی و احساس تنهایی کودکان دختر 9تا 12 ساله مراکز شبه خانواده بهزیستی مشهد (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
13. صنعت نگار، سارا؛ حسن آبادی، حسین و اصغری نکاح، محسن. ( 1391). اثربخشی قصه درمانی گروهی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان دختر مراکز شبه خانواده. روانشناسی کاربردی، 4 (24). 23-7.
14. طیب، عبدالحسین. (1378ق). اطیب البیان. تهران: انتشارات اسلامی.
15. عظیمی، داریوش؛ محمدامین زاده، دانا و شریعتمدار، آسیه. (1397). اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، (25)، 108-97.
16. عمویی، محمد؛ خیاطان، فلور. (1398). اثربخشی معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر خشم نوجوانان، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4 (2)، 64-37.
17. فرانکل، ویکتور امیل. ( 1988 ). معنادرمانی: مبانی و کاربردهای معنادرمانی. ترجمه مهین میلانی (1391). تهران: درسا.
18. فروم، اریک (1900). انقلاب امید. ترجمه مجید روشنگر ( 1394). تهران: مروارید.
19. کجباف، محمدباقر؛ حسینی، فریبا، قمرانی، امیر و رزازیان، نازنین. (1396). مقایسه اثربخشی کیفیت زندگی درمانی و درمان مبتنی بر معنویت اسلامی بر تحمل پرپیشانی، استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به سردرد تنشی، مجله روانشناسی بالینی، 9(1)، 38-21.
20. کجباف، محمدباقر؛ عریضی، حمید رضا؛ امیری، شعله؛ کهنوجی، رخساره. (1389). اثربخشی خانواده درمانی شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری کودکان خانواده های درمعرض طلاق. روانشناسی بالینی و شخصیت، 3(4): 8-1.
21. کلانتری، مهرداد؛ نشاط دوست، حمیدطاهر و فتاحی، راضیه. (1395). بررسی اثربخشی گروه درمانی معنوی اسلامی بر علایم افسرده خویی و کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، اصفهان: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان.
22. کوری، جرالد. (2013). نظریه و کاربست در مشاوره و روان درمانی. ترجمه یحیی سید محمدی(1393). تهران: ارسباران
23. کوری، ماریان اشنایدر؛ کوری، جرالد. (2002). گروه درمانی. ترجمه حمیدرضا شاهی برواتی، مالک میرهاشمی، سیامک نقش بندی و سیف الله بهاری (1391). تهران: روان.
24. کیانی، معصومه؛ مهر محمدی، محمود؛ صادق زاده، علیرضا؛ نودری، محمود. (1394). تبیین رویکردهای موجود درباره تربیت معنوی کودکان و نقد آن ها با تاکید بر آموزه های اسلامی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 126، 10-30.
25. گال، مردیت، گال، والتر؛ گال، جویس. (2005). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (جلد دوم). ترجمه احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی، محمود ابوالقاسمی، خسرو باقری، محمد حسین علامت ساز، محمد جعفر پاک سرشت، علی دلاور، علیرضا کیامنش، غلامرضا خوی نژاد (1393). تهران: سمت.
26. منصوری، خلیل. (1391). آثار و کارکردهای امید در زندگی انسان. سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. بازیابی شده از: http://www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,3622
27. وست، ویلیام. (2004). روان درمانی و معنویت. ترجمه شهریار شهیدی و سلطانعلی شیر افکن (1383). تهران: رشد.
28. یوسف زاده، پروین؛ یوسف زاده، ناهید و تاشک، آناهیتا. (1397). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های معنوی (مبتنی بر آموزه های قرآن کریم و روایات ائمه (ع) بر شادکامی و سرمایه روانشناختی دانش آموزان، مسایل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3 (2)، 143-170.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini A, Qasemlou M, Shariatmadar A. (2019). The Effectiveness of Teaching Religious-Based Spiritual Concepts on Hope in Children. qaiie. 4(4), 7-36. doi:10.29252/qaiie.4.4.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-562-fa.html

امینی آرزو، قاسملو مریم، شریعتمدار آسیا. اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر امید کودکان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (4) :36-7 10.29252/qaiie.4.4.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-562-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)