[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 116-87 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین 7 تا 14 سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه
سمیه رام1 ، محمود مهرمحمدی* 2، علیرضا صادق زاده قمصری3 ، ابراهیم طلایی4
1- برنامه ریزی درسی. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران.
2- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس.تهران.ایران. ، mehrmohammadi_tmu@hotmail.com
3- فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران.
4- برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس.تهران.ایران.
چکیده:   (5874 مشاهده)
نظر به اهمیت چرخش نظام تربیت رســمی و عمومی از کنتــرل بیرونی و ایجاد محدودیت به خویشــتن بانی(تقوا)، ارزش مداری عقلانی، مسئولیت پذیری و اهمیت مداخلات تربیتی، هدف پژوهش حاضر، شناسایی، بررســی منطق و رویکردهای برنامه درسی عملیاتی شده آموزش خویشتن بانی به مدد یک مطالعه پدیدارنگاری است. برای دست یابی به این هدف، از میان تجارب سال با روش نمونه گیری 14 تا 7تربیتی موجود در فضای آموزش رسمی و غیررسمی در سنین هدفمند، با اســتفاده از ابزار مصاحبه نیمه ســاختار یافته، تجارب تربیتی که برنامه درســی عملیاتی شده در حوزه خویشتن بانی مورد توجه قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از روش کیفی(استقرای تحلیلی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از تحلیل محتوای کیفی داده های جمع آوری شده از معلمان دارای تجربه آموزش خویشتن بانی نشان می دهد در مقوله «منطق برنامه آموزش خویشتن بانی» دو زیرمقوله «آموزش براساس منطق درون دینی» و «آموزش براســاس منطق انسان نگرانه» قابل شناسایی است. هم چنین در زمینه رویکردهای آموزش خویشــتن بانی نیز مقوله «انــواع رویکردها در قبال حــدود آزادی و اطاعت پذیری یادگیرندگان» با ســه زیرمقوله «رویکرد آزادی حداکثری فارغ از سن یادگیرندگان»، «رویکرد اطاعت پذیری حداکثری فارغ از سن یادگیرندگان» و «رویکرد آزادی و اطاعت پذیری وابسته به سن و شرایط یادگیرندگان» شناسایی شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش خویشتن‌بانی، پدیدارنگاری، تربیت دینی و اخلاقی، کودکان هفت تا چهارده سال، رویکرد اسلامی
متن کامل [PDF 514 kb]   (7025 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1396/2/4 | ویرایش نهایی: 1397/5/13 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1396/11/29 | انتشار الکترونیک: 1396/11/29
فهرست منابع
1. Akker, J. van den, Fasoglio, D., & Mulder, H. (2010). A curriculum perspective on plurilingual education. Council of Europe. Available at: www.coe.int/lang.
2. Berkowitz, M. W. (2011). What works in values education? International Journal of Educational Research, 50(3),153-158. [DOI:10.1016/j.ijer.2011.07.003]
3. Duckworth, A. L., Kim, B., & Tsukayama, E. (2013). Life stress impairs self-control in early adolescence. Frontiers in Psychology, 3(608), 1-12. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00608]
4. Giorgi, A. (1999). A phenomenological perspective on some phenomenographic results on learning. Journal of Phenomenological Psychology, 30(2), 68-93. [DOI:10.1163/156916299X00110]
5. Harris, L. R. (2008). A phenomenographic investigation of teacher conceptions of student engagement in learning. The Australian Educational Researcher, 35(1), 57-79. [DOI:10.1007/BF03216875]
6. __________ (2011). Phenomenographic perspectives on the structure of conceptions: The origins, purposes, strengths, and limitations of the what/how and referential/structural frameworks. Educational Research Review, 6(2), 109-124. [DOI:10.1016/j.edurev.2011.01.002]
7. Marton, F. (1981). Phenomenograghy - Describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10(2),177-200. [DOI:10.1007/BF00132516]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ram S, Mehrmohammadi M, Sadeqzadeh A, Talaee E. (2017). Curriculum Rationales and Approaches for Self-Control Education of 7 to 14-Year-Old Students: A Phenomenograghic Study. qaiie. 2(3), 87-116. doi:10.29252/qaiie.2.3.87
URL: http://qaiie.ir/article-1-53-fa.html

رام سمیه، مهرمحمدی محمود، صادق زاده قمصری علیرضا، طلایی ابراهیم. آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین 7 تا 14 سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (3) :116-87 10.29252/qaiie.2.3.87

URL: http://qaiie.ir/article-1-53-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)