[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 122-99 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تربیت دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه: مطالعه موردی شهر شیراز
رحمت اله مرزوقی* 1، یاسر دهقانی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز ، rmarzoghi@yahoo.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (3165 مشاهده)
هدف مقاله حاضر ارزیابی تربیت دینی  دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز است که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای­ چند­مرحله­ای، نمونه‌ای به حجم 452 نفر از بین دانش­آموزان 8 دبیرستان پسرانه و دخترانه نواحی چهارگانه شهر شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از مقیاس‌ محقق‌ساخته‌ ارزشیابی برنامه درسی تربیت دینی آموخته شده دوره دوم متوسطه بر اساس نظریه تربیت دینی فضامند بومی- جهانی و مؤلفه­ های نه­ گانه آن شامل انبساط حریم، عقلانیت و خردورزی، گرایش و التزام، معیارمداری، خودکنترلی/خودیابی،  تعامل و گزینش، سعه­ صدر، پویایی و استمرار حضور و ارزیابی و تحلیل، استفاده شد. برای تعیین روایی آن از روش­های روایی محتوایی و تحلیل عامل مرتبه اول و دوم و برای تعیین  پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول نشان داد با فرض معیار 4/0، در تمامی مؤلفه­ ها، بار عاملی سوالات مطرح شده در مقیاس مذکور در دامنه ­ای بین 44/0 تا 90/. محاسبه شد . همچنین نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم . نشان داد که مؤلفه­ های نه­گانه در نظریه مذکور به خوبی نشان­ دهنده برازش این پرسشنامه برای سنجش تربیت دینی در فضای جهانی فعلی است. نتایج آلفای کرونباخ (دامنه­ای بین 54/0 تا 75/0 برای مولفه­ ها و 93/0 برای کل) نیز نشان داد که این مقیاس در تمامی ابعاد خود، پایایی لازم را برای استفاده به عنوان یک مقیاس معتبر دارد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین میزان تربیت دینی دانش ­آموزان نواحی چهارگانه شهر شیراز، تفاوت معناداری وجود دارد همچنین این نتایج نشان دادند که بین میزان تربیت دینی دانش­ آموزان پایه های دهم و دوازدهم نیز تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین دیدگاه دانش­ آموزان پسر و دختر این نواحی، درباره میزان تربیت دینی، تفاوت معناداری وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی: تربیت دینی، دوره دوم متوسطه، نظریه تربیت دینی فضامند بومی- جهانی
متن کامل [PDF 3559 kb]   (1073 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1397/12/16 | ویرایش نهایی: 1398/9/25 | پذیرش: 1398/8/5 | انتشار: 1398/9/25 | انتشار الکترونیک: 1398/9/25



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arzooghi R M, Dehghani Y. (2019). Evaluation of Religious Education of Secondary School Students: A Case Study in Shiraz City. qaiie. 4(2), 99-122. doi:10.29252/qaiie.4.2.99
URL: http://qaiie.ir/article-1-453-fa.html

مرزوقی رحمت اله، دهقانی یاسر. ارزیابی تربیت دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه: مطالعه موردی شهر شیراز مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (2) :122-99 10.29252/qaiie.4.2.99

URL: http://qaiie.ir/article-1-453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)