:: دوره 4، شماره 3 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 194-179 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش با مدل تغییر مفهومی بر نگرش به مرگ در دانش آموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه
یگانه کلاگر1 ، معصومه باقرپور* 2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز ، bagherpour@bandargaziau.ac.ir
چکیده:   (3032 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش با مدل تغییر مفهومی بر نگرش  به مرگ در دانش آموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه شهر بندرگز در سال تحصیلی 98-1397 بود. بنابراین روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان بندرگز (به تعداد ۲۰۰ نفر) است که از بین آن‌ها تعداد 60 نفر (دو گروه ۳۰ نفری) با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی در کلاس درس طی ۶ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای تحت آموزش توسط یک معلم باسابقه درس معارف اسلامی بر اساس روش آموزش مدل تغییر مفهومی شش مرحله‌ای قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه سنجش نگرش  به مرگ وونگ و همکارانش (۱۹۹۴) بود. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که میان نگرش  به مرگ و مؤلفه‌های آن از جمله ترس از مرگ، اجتناب از مرگ، پذیرش خنثی، پذیرش گرایشی و پذیرش اجتنابی دانش­آموزان بعد از آموزش با مدل تغییر مفهومی در دو گروه کنترل و آزمایش در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین آموزش با مدل تغییر مفهومی بر نگرش  به مرگ در دانش آموزان تأثیر معناداری داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: مدل، مفهومی، نگرش و مرگ
متن کامل [PDF 2489 kb]   (918 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1398/7/30 | ویرایش نهایی: 1398/12/23 | پذیرش: 1398/11/19 | انتشار: 1398/12/23 | انتشار الکترونیک: 1398/12/23
فهرست منابع
1. احمدآبادی، زهرا و اعزازی، مهری. (۱۳۹۲). تغییر مفهومی با استفاده از دیدگاه‌های چندگانه شناختی: از طریق مطالعه انفرادی در آموزش شیمی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، دانشکده شیمی سمنان، ۱۰-۱.
2. احمدی، روشن؛ احمدی، فاطمه و عسگری، مریم. (۱۳۹۷). استفاده از الگوی تغییر مفهومی در یادگیری و رفع کج‌فهمی مفاهیم فیزیک. نشریه علمی-پژوهشی یادگیری و حافظه، 1 (1)، ۸۳-۶۹.
3. باقری، ندا. (۱۳۹۰). بررسی اثر مدل تغییر مفهومی بر میزان یادگیری و نگرش دانش آموزان در مبحث الکتروشیمی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته آموزش فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
4. بشرپور، سجاد؛ حسینی کیاسری، سیده طیبه؛ سلیمانی، اسماعیل و مساح، امید. (1397). نقش نگرش به مرگ و باورهای غیرمنطقی در کیفیت زندگی سالمندان. سالمند: مجله سالمندی ایران، 19-1.
5. بشیرپور، سجاد؛ وجودی، بابک و عطارد، نسترن. (۱۳۹۲). ارتباط جهت‌گیری مذهبی و نگرش نسبت به مرگ با کیفیت زندگی و علائم سازی در زنان. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی سلامت، 3 (2)، ۹۷-۸۱.
6. بیگی، رضا محمد؛ فقیهی، علیرضا و ناطقی، فائزه. (۱۳۹۶). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، 13 (45)، ۳۹-۲۱.
7. پیراسته مطلق، علی‌اکبر؛ حکومتی اصل، گلباد؛ تقوایی نیا، علی و درخش، علی. (۱۳۹۵). نقش معنویت و عاطفه مثبت در نگرش نسبت به مرگ سالمندان شهر یاسوج. سالمندشناسی، 1 (3)، ۲۰-۱۱.
8. جمشیدی، کلثوم. (۱۳۹۲). بررسی رابطه نگرش به مرگ و جهت‌گیری مذهبی با اهمال‌کاری تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
9. جواهری، فاطمه و یزدانی، مرجانه. (۱۳۹۵). نگرش به مرگ: نمونه‌ای منتخب از سالمندان شهر تهران. مجله مطالعات اجتماعی ایران، 10 (2 و 3)، ۱۰۱-۷۲.
10. حافظی، علیرضا و پورسالچی، حسام. (۱۳۹۵). بررسی و مقایسه درک مؤلفه‌های مفهوم مرگ در بین دانش آموزان ۱۰ و ۱۱ ساله عادی و دانش آموزان ۱۷ و ۱۸ ساله کم‌توان ذهنی دارای سطح تفکر عملیات عینی. اولین کنفرانس سراسری پژوهش‌های نوین در روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت هم اندیشان نوآور علم.
11. خسرو شیری، محمدعلی و احمدی، فاطمه. (۱۳۹۲). مقایسه تأثیر الگوی تدریس تغییر مفهومی با رویکرد سنتی در یادگیری مفاهیم فیزیکی کار و انرژی. نشریه مطالعات برنامه درسی، علمی-پژوهشی وزارت علوم، شماره ۲۹، ۸۸-۷۳.
12. دادفر، محبوبه؛ لستر، دیوید؛ اصغرنژاد فرید، علی اصغر؛ عاطف وحید، محمدکاظم و بیرشک، بهروز. (۱۳۹۶). مدل مفهومی 8A برای آموزش مرگ. فصلنامه شفای خاتم، 5 (4)، ۱۰۹-۹۸.
13. زندی دره غریبی، تاج محمد. (۱۳۸۶). تأثیر نگرش دینی برسلامت روان و اضطراب مرگ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ایذه درسال تحصیلی ۸۶-۸۵. دومین همایش سراسری نقش دین در بهداشت روان، ۲۲۴-۲۱۶.
14. سلحشوری، احمد. (1390). حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (2)، 56-41.
15. سلحشوری، احمد؛ اضلی، افشین؛ برهمن، مریم و دولتیاری، محمدحسن. (۱۳۹۶). تأثیر آموزش با مدل تغییر مفهومی بر میزان درک فلسفی مفهوم معاد در دانش آموزان. فصلنامه علمی–پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2 (4)، ۱۲۲-۹۹.
16. سیدفاطمی، سیدعبدالهادی. (۱۳۹۳). رابطه نگرش به مرگ و باورهای شناحتی با سبک زندگی در میان‌سالان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
17. سیف نراقی، مریم؛ شریفی درآمدی، پرویز و ولی زاده، معصومه. (۱۳۸۸). بررسی و مقایسه تحولی درک مؤلفه‌های مفهوم مرگ در دانش آموزان نابینای پایه‌های چهارم ابتدایی، دوم راهنمایی و سوم دبیرستان در سال تحصیلی 88-1387. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
18. عبدالحسینی، احمد؛ نادری، عزت‌الله و سیف نراقی، مریم. (۱۳۹۴). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه براساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم. پژوهش‌های اخلاقی، 6 (2)، ۱۱۶-۱۰۱.
19. کرمی، آزادالله و بابا مرادی، افشین. (۱۳۹۶). تأثیر روش تدریس مدل مفهومی بر خودتنظیمی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان. دوقصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 6 (16)، ۱۲۴-۱۰۶.
20. گلچین، سمیه. (۱۳۹۵). نقشه مفهومی، ابزاری کارآمد برای آموزش مفاهیم ریاضی. چهاردهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران (شیراز)، وابسته به اتحادیه انجمن‌های معلمان ریاضی کشور.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها