[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 162-145 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته آموزشی، پرورش مهارت‌های زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دانش آموزان دختر
مریم مشفقی1 ، زهره لطیفی* 2
1- گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه پیام نور، اصفهان
2- گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، اصفهان ، z_yalatif@yahoo.com
چکیده:   (5369 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی  اثربخشی بسته آموزشی پرورش مهارت‌های زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال  نوین بر هوش اخلاقی دانش‌آموزان دختر مقطع پنجم دبستان بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی دو گروهی دو مرحله‌ای (پیش آزمون، پس آزمون) است. به منظور اجرای پژوهش از تمامی دانش‌آموزان دبستان های دخترانه شهرستان در نیمه اول سال تحصیلی 97-1396، 30 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس مبتنی بر ملاک های ورود و خروج انتخاب و به ‌‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگذاری شدند . آزمون هوش اخلاقی بوربا (فرم والد)، به منظور اجرای پیش آزمون توسط والدین برای دانش‌آموزان اجرا شد. گروه آزمایش طی 16 جلسه (به صورت هفته ای دو جلسه یک ساعته) تحت آموزش مهارت‌های زندگی با رویکرد اسلامی (توکل، تواضع و فروتنی، قناعت، شجاعت، مسئولیت‌پذیری، آراستگی، عزت نفس، رعایت نظم، قدرشناسی، صبر و شکیبایی، آداب معاشرت و عفو وگذشت) با شیوه های فعال با استفاده از روش‌های قصه‌گویی، ایفای نقش، بحث و گفتگو، رنگ‌آمیزی، بارش مغزی، شعرخوانی و اجرای نمایش مورد مطالعه قرار گرفتند. یک هفته پس از اتمام مداخله  برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دوگروه آزمایش و کنترل در متغیر هوش اخلاقی (مؤلفه‌های وجدان، همدلی، خویشتنداری، احترام، مهربانی، بردباری و عدالت) تفاوت معناداری وجوددارد. بنابراین می‌توان این روش را جهت هوش افزایی اخلاقی دانش‌آموزان  در مدارس آموزش و پرورش به کار برد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی اسلامی، آموزش فعال نوین، هوش اخلاقی.
متن کامل [PDF 261 kb]   (1331 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1397/1/16 | ویرایش نهایی: 1398/6/2 | پذیرش: 1398/3/30 | انتشار: 1398/5/26 | انتشار الکترونیک: 1398/5/26
فهرست منابع
1. بوربا، میکله. (2005). پرورش هوش اخلاقی. چاپ اول. ترجمه فیروزه کاووسی، (1390). تهران: رشد.
2. جعفری، محمدحسین. (1393). بررسی اثربخشی آموزش آموزه‌های اخلاق اسلامی مرتبط با خانواده و مؤلفه‌های هوش اخلاقی بر کیفیت زندگی زناشویی زنان متاهل شهر کوهپایه. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر اصفهان.
3. حافظ، ستوده؛ شاکری نیا، ایرج؛ خیراتی، مریم؛ درگاهی، شهریار و قاسمی جوبنه، رضا. (1395). رابطه بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با بهزیستی روان‌شناختی پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. ۹ (۱) :۶۳-۷۳.
4. حکیمی، پرویز. (1395). طراحی آموزشی راهکارهای کنترل خشم بارویکرد اسلامی و اثربخشی آن برکنترل خشم. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه علوم قرآنی میبد.
5. حیدرپور، حسن؛ صادق‌زاده قمصری، علیرضا و سجادی، سیدمهدی. (1397). تحلیل تطبیقی راهنمای برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دوم با مولفه‌های سبک زندگی اسلامی – ایرانی. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۳ (۴)، ۳۵-۶۶.
6. دهقان منشادی، منصوره. (1396). بررسی رابطه هوش اخلاقی با وجدانکاری و تعهد سازمانی با تأکید بر رویکرد اسلامی در مدیران مدارس شهرستان میبد. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(3)، 86-67.
7. رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید و صالحی، اکبر. (1396). ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رســمی و عمومی براساس مبانی معرفت‌شــناختی قرآن کریم. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(2)، 36-7.
8. سیدی، طیبه. (1389). تاثیر قصه گویی در درمان پرخاشگری، اولین همایش بین المللی روان پزشکی کودک و نوجوان. 154، 110.
9. سیگل ،دانیل جی. (1393). ذهن در حال رشد (چگونه تعامل روابط و مغز ما را شکل می دهد) مترجم : مهرناز شهرآرای .ناشر: آسیم.سال انتشار: ۱۳۹۳.
10. علی اکبری دهکردی، مهناز؛ علیپور، احمد و درنجفی شیرازی، مهناز. (1393). اثربخشی قصه گویی برمولفه های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان. دو فصلنامه شناخت اجتماعی. 3(2)، 33-43.
11. علی اکبری دهکردی، علیپور، احمد؛ مهناز؛ گلپایگانی، الهه و محتشمی، طیبه. (1394). ارائه مدلی برای سنجش هوش اخلاقی در کودکان. فصلنامه پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی، 6(23)، 22-35.
12. علی اکبری دهکردی، مهناز؛ گلپایگانی، الهه و محتشمی، طیبه. (1394). ارائه مدلی برای سنجش هوش اخلاقی در کودکان. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و اجتماعی، تهران، 1-19.
13. کرباسیان، فرزانه. (1394). بررسی آموزش هوش اخلاقی بر بهبود کیفیت مهارتهای ارتباطی و کاهش پرخاشگری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد خمینی شهر.
14. کیاکمال، بهروز. (1390). قصه و داستان در کتاب های درسی وکمک درسی آلمان. پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان. شماره 42. 98-87.
15. لطیفی، زهره. صادقی هسنیجه، اکرم و حیدری، علی. (1394). بررسی شیوه های پرورش هویت اخلاقی کودکان. چاپ اول. اصفهان: انتشارات موسسه علمی دانش پژوهان برین.
16. محمودیان، مهدی؛ خوش کنش، الهه و صالح صدق پور، بردیا. (1387). بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی با رویکرد قرآنی بر افسردگی دانشجویان. پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم. 1(1)، 42-30.
17. مختاری‌پور، مرضیه و ســیادت، سیدعلی. (1388). بررسی مقایسه‌ای ابعاد هوش اخلاقی از دیدگاه دانشمندان با قرآن کریم و ائمه معصومین(ع). مطالعات اسلام و روانشناسی، 2(4)، 118-97.
18. مشرقی کاویجانی، سمانه؛ خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ حمیدی پور، رحیم؛ مصلی نژاد، لیلی. (1394). رابطه بین هوش اخلاقی و سازگاری اجتماعی با شیوه های مقابله استرس در دستیاران تخصصی پزشکی دانشگاه های تهران در سال ۱۳۹۴. آموزش و اخلاق در پرستاری. ۴ (۴): ۳۳-۴۱.
19. مرحمتی ، زهرا ، فولادچنگ ، محبوبه (1396)، اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان شناختی یادگیرندگان، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2( 2 پیاپی 3) 91-112.
20. میرشاهی، مهری؛ قادری، علیرضا و معینی زاده، مجید. (1394). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی . مجله پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره. 5(2): 25-38.
21. یاوری ، فریبا. (1392). تاثیر قصه گویی و نمایش خلاق مبتنی بر قصه های قرآنی بر هوش اخلاقی دانش آموز دختر دبستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خمینی شهر.
22. یوسفی افراکتی، ربابه و صمدی، پروین. (1396). میزان موفقیت برنامه درسی آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) برکسب مهارت حل مساله دانش آموزان. نشریه پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 2(52): 151-141.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshfeghi M, Latifi, Ph.D. Z. (2019). The Effectiveness of an Educational Package for an Islamic and Activity-based Method of Training Life Skills on the Moral Intelligence of Elementary School Girls. qaiie. 4(1), 145-162. doi:10.29252/qaiie.4.1.145
URL: http://qaiie.ir/article-1-389-fa.html

مشفقی مریم، لطیفی زهره. اثربخشی بسته آموزشی، پرورش مهارت‌های زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دانش آموزان دختر مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (1) :162-145 10.29252/qaiie.4.1.145

URL: http://qaiie.ir/article-1-389-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)