:: دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 154-131 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرروش درکتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
رضا وفایی* 1، سیف‌اله فضل‌الهی قمشی2 ، احمد طالعی‌فرد3
1- مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی ، vafaeireza10@gmail.com
2- برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
3- مطالعات برنامه درسی،‌ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،‌دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (7264 مشاهده)
ه‍دف‌ پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر بررسی م‍ی‍زان‌ ت‍وج‍ه‌ به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه‌ تحلیلی شامل کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش نمونه‌گیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. داده‌های حاصل با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.‌ نتایج نشان دادند: در کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی 528 مرتبه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده، که به تفکیک در پایه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 138، 87، 136 و 167مرتبه می‌باشد. از میان ابعاد مورد بررسی، بُعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 980/0 و ضریب اهمیت 178/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که بعد اقتصادی و حرفه‌ای با میزان بار اطلاعاتی 733/0 و ضریب اهمیت 133/0 کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است.
واژه‌های کلیدی: مطالعات اجتماعی، ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 659 kb]   (58177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1395/9/9 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1396/3/28 | انتشار: 1396/8/7 | انتشار الکترونیک: 1396/8/7
فهرست منابع
1. Marsh, C. J. (2003). Key concepts for understanding curriculum. London: Falmer Press.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها