[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 130-113 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان در شهر تهران
احد نویدی* 1، سریه محمدی2
1- روانشناسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، anaveedy@gmail.com
2- روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده:   (4497 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان ا (مادران غیر حافظ قرآن )انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش مادران حافظ قرآن و همتایان آنان (مادران غیر حافظ قرآن )در شهر تهران بودند که از میان آن‌ها تعداد 92 نفر از مادرانی که حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ کرده بودند، از چند مرکز قرآنی در سطح شهر تهران(مراکزصهبای ملکوت، دارالتحفیظ قرآن‌کریم، مکتب‌القرآن‌کریم و موسسه محمدامین) به‌طور تصادفی انتخاب شدند. همچنین، 88 نفر از مادرانی که در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت نکرده بودند، به‌طور غیرتصادفی و با رعایت ملاحظاتی(شباهت نسبی از لحاظ متغیرهای جمعیت‌شناختی و سطح اقتصادی- اجتماعی) انتخاب و از نظر سبک زندگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسش‌نامه 1- پرسشنامه سبک زندگی لعلی، عابدی و کجباف(1391) و 2- پرسش‌نامه محقق ساخته سبک زندگی اسلامی، استفاده شد. روایی محتوایی این ابزارها با استفاده از قضاوت متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن­ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مطلوب ارزیابی شد. برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از آزمون تی(t) برای مقایسه میانگین‌های دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه تحلیل داده‌ها نشان داد که دو گروه از لحاظ برخی از مؤلفه‌های مختلف سبک زندگی متفاوت هستند. حافظان قرآن در خرده مقیاس‌های سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، سبک زندگی اسلامی و اجتناب از دارو، مواد مخدر و الکل، نمره بالاتری کسب کرده‌اند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که شرکت در کلاس‌‌های قرائت و حفظ قرآن کریم می‌تواند در اصلاح سبک زندگی مؤثر باشد
واژه‌های کلیدی: مادران، کلاس‌های حفظ قرآن، کلاس‌های قرائت قرآن، سبک زندگی
متن کامل [PDF 599 kb]   (1642 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1394/7/22 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1395/7/25 | انتشار: 1396/8/7 | انتشار الکترونیک: 1396/8/7
فهرست منابع
1. Bocock, R. (1992) Consumption and lifestyles. In R. Bocock & K. Thompson (Eds.), Social and cultural forms of modernity (pp.119-147).Cambridge: Polity.
2. Chlan, L., & Tracy, M.F. (1999). Music therapy in critical care: Indications and guidelines for intervention. Critical Care Nurse, 19(3), 35-41.
3. Jackson, T. (2006) Consuming paradise? Towards a socio-cultural psychology of sustainable consumption. In T. Jackson (Ed.), The Earthscan Reader in sustainable consumption (pp. 365 -397). London: Earthscan.
4. Leslie, G. R., Larson, R. F., & Gorman, B.L. (1980). Introductory sociology. Oxford: Oxford University Press.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navidi A, Mohammadi S. (2017). Comparing the Lifestyle of Mothers who Have Memorized the Quran and their Counterparts in Tehran . qaiie. 2(2), 113-130. doi:10.29252/qaiie.2.2.113
URL: http://qaiie.ir/article-1-28-fa.html

نویدی احد، محمدی سریه. مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان در شهر تهران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (2) :130-113 10.29252/qaiie.2.2.113

URL: http://qaiie.ir/article-1-28-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)