:: دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 90-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی و شرکت در مراسم مذهبی
سمیه تاجیک اسماعیلی* 1، محمدجواد کاوه قهفرخی1
1- علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق
چکیده:   (4458 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی با میزان شرکت در مراسم مذهبی جوانان شهرکرد بود. روش تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه محقق‌ساخته در دو زمینه 1- استفاده از شبکه‌های اجتماعی و 2- شرکت در مراسم مذهبی بود. روایی این دو پرسش‌نامه به صورت محتوایی و براساس قضاوت صاحب‌نظران مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن دو براساس آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0 و 81/0 محاسبه شد. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان دانشگاه شهرکرد بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر مرد با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به آزمون کولموگروف- اسمیرنف از آنجایی که سطح معنا‌داری آزمون نرمال بودن متغیرهای تحقیق کمتر از 05/0 بود، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ناپارامتری کای دو استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی(مدت عضویت و میزان استفاده، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و اعتماد به شبکه‌های اجتماعی) با شرکت آنان در مراسم‌های مذهبی(میزان شرکت، مشارکت در اجرای مراسم مذهبی و باور به شرکت در مراسم مذهبی) رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. بدین معنی که هرچه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و اعتماد به شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، میزان شرکت در مراسم مذهبی، مشارکت در مراسم مذهبی و باور به مراسم مذهبی کاهش می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: شبکه اجتماعی، شرکت در مراسم مذهبی، جوانان، اعتماد، مشارکت
متن کامل [PDF 1233 kb]   (4468 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1395/8/4 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1396/1/28 | انتشار: 1396/8/7 | انتشار الکترونیک: 1396/8/7
فهرست منابع
1. Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M. & Signorielli, N. (1980). The "mainstreaming" of America: Violence profile no.11. Journal of Communication, 30(3), 10-29. [DOI:10.1111/j.1460-2466.1980.tb01987.x]
2. King, P.E. (2003). Religion and identity: The role of ideological, social, and spiritual contexts. Applied Developmental Science, 7(3), 197-204. [DOI:10.1207/S1532480XADS0703_11]
3. Tyler, T. (2012). Social networking and globalization. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(6), 32-45.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها