:: دوره 3، شماره 4 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 94-67 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی نظام آموزشی حوزه علمیه کاشان با استفاده از الگوی CIPP (مورد مطالعه: سطح یک حوزه علمیه کاشان)
رسول شعبانی1 ، فائزه ناطقی* 2، علیرضا فقیهی3
1- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران.
2- استادیار برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران. ، f-nateghi@iau-arak.ac.ir
3- استادیار مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران.
چکیده:   (3512 مشاهده)
هدف پژوهش، ارزشیابی سطح یک نظام ‌آموزشی حوزه‌ علمیه شهر کاشان براساس الگوی سیپ و جامعه آماری پژوهش چهار گروه، شامل: مسئولین(25نفر)، اساتید(32 نفر)، طلاب مشغول به تحصیل(650نفر) و فارغ‌التحصیلان مرحله مقدمات در دو سال گذشته(189نفر) بودند که در دو گروه مسئولین و اساتید، نمونه‌گیری به صورت تمام‌شماری صورت گرفت و در ارتباط با دو گروه دیگر، براساس جدول مورگان به ترتیب 242 و 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌منظور گرد‌آوری داده‌ها از چهار پرسش‌نامه محقق‌ساخته، بهره‌گیری شد. در ارزیابی عامل زمینه، ملاک‌های: «میزان اشتیاق طلاب برای ورود به حوزه»، «شرایط فرهنگی-اجتماعی» و «اهداف» بررسی‌ شد. نتایج نشان داد که «اهداف» نسبتاً مطلوب هستند و سایر ملاک‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار می‌باشند. ملاک‌ها در ارزیابی درونداد عبارت بودند از: «طلاب»، «محتوا»، «امکانات و فضای آموزشی»، «زمان» و «استاد» که ملاک «استاد»، نامطلوب و ملاک‌های؛«طلاب» و «زمان» از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند و بقیه ملاک‌ها، وضعیت نسبتاً مطلوبی داشتند. ملاک‌های مورد ارزیابی در عامل فرآیند: «روش‌های تدریس» و «سنجش پیشرفت ‌تحصیلی» بودند که نسبتاً مطلوب ارزشیابی شدند. در عامل برونداد نیز، ملاک‌های مورد ارزیابی؛«میزان یادگیری طلاب» و «نتایج رفتاری و عملکردی» بودند که نسبتاً مطلوب ارزشیابی شدند.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، نظام آموزشی، حوزه علمیه، الگوی سیپ.
متن کامل [PDF 791 kb]   (2240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1397/9/24 | ویرایش نهایی: 1398/2/4 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1398/2/4 | انتشار الکترونیک: 1398/2/4



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها