:: دوره 3، شماره 2 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 86-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت‌های ‌مثبت‌اندیشی با تکیه بر منابع معنوی و اعتقادات دینی اسلامی در تاب‌آوری و بهزیستی ‌روان‌شناختی مادران دارای فرزند اوتیسم
عبداله رشیدزاده1 ، رحیم بدری گرگری* 2، شهرام واحدی3
1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه‌ تبریز. ایران.
2- استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. ایران. ، badri1346@tabrizu.ac.ir
3- استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. ایران.
چکیده:   (9211 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با تکیه بر منابع معنوی و اعتقادات دینی در تابآوری و بهزیستی ‌روان‌شناختی مادران دارای فرزند اتیسم صورت گرفت. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون -پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه آماری در این پژوهش را همه مادران دارای کودک اتیسم که در سال 95 به مراکز بهزیستی شهر تبریز مراجعه کرده بودند تشکیل ‌دادند که با روش نمونه‌گیری دردسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، مقیاس بهزیستی ‌روان‌شناختی(ریف، 1989) و تاب‌آوری(کانر و دیویدسون، 2003) بوده است. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تأثیر آموزش ‌مثبت‌اندیشی با تکیه بر منابع معنوی و اعتقادات دینی بر متغیرهای بهزیستی ‌روان‌شناختی و تاب‌آوری هر دو معنادار است. در زیرمولفه‌های بهزیستی ‌روان‌شناختی، آموزش ‌مثبت‌اندیشی با تکیه بر منابع معنوی و اعتقادات دینی اسلامی بر متغیرهای رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، تسلط بر محیط و پذیرش خود تأثیر معنادار داشت ولی بر مؤلفه‌های خودمختاری و هدفمندی در زندگی معنادار نبود. بر این اساس آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی با تکیه بر منابع معنوی و اعتقادات دینی می‌تواند باعث ارتقای بهزیستی ‌روان‌شناختی مادران دارای فرزند اتیسم و نیز افزایش تاب‌آوری آن‌ها شود و با توجه به ارتباطی که بهزیستی روان‌شناختی و همچنین تاب‌آوری با بسیاری از متغیر‌های تضمین کننده سلامت دارد، این آموزش می‌تواند تحولات مثبت زیادی را در زندگی افراد دارای فرزند اوتیسم ایجاد نماید.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مثبت‌اندیشی، منابع معنوی و اعتقادات دینی، بهزیستی روانشناختی، تاب‌آوری، اوتیسم.
متن کامل [PDF 487 kb]   (5509 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1397/3/21 | ویرایش نهایی: 1397/11/20 | پذیرش: 1397/6/8 | انتشار: 1397/11/17 | انتشار الکترونیک: 1397/11/17
فهرست منابع
1. Arnaud, C., White-Koning, M., Michelsen, S. I., Parkes, J., Parkinson, K., Thyen, U.,… Colver, A. (2008). Parent-reported quality of life of children with cerebral palsy in Europe. Pediatrics, 121(1), 54-64.doi: 10.1542/peds.2007-0854. [DOI:10.1542/peds.2007-0854]
2. Bayat, M. (2007). Evidence of resilience in families of children with autism. Journal of Intellectual Disability Research, 51(9), 702-714. [DOI:10.1111/j.1365-2788.2007.00960.x]
3. Bayrakli, H., & Kaner, S. (2012). Investigating the factors affecting resiliency in mothers of children with and without intellectual disability. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(2), 936-943.
4. Connor, K.M., & Davidson, J.R., (2003). Development of a new resilience scale: The Connor- Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
5. Donaldson, S. I., Dollwet, M., & Rao, M. A. (2014). Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviewed literature linked to positive psychology. The Journal of PositivePsychology,10(3), http://dx.doi.org/10.1080/17439760.2014.943801. [DOI:10.1080/17439760.2014.943801]
6. Fenelon, A., & Danielsen, S. (2016). Leaving my religion: Understanding the relationship between religious disaffiliation, health, and well-Being. Social Science Research, 57, 49-62. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2016.01.007]
7. Hariri, M., & Khodami, N. (2011). A study of the efficacy of teaching happiness based on the Fordyce method to elderly people on their life expectancy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1412-1415. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.275]
8. Meirsschaut, M., Roeyers, H., & Warreyn, P. (2010). Parenting in families with a child with autism spectrum disorder and a typically developing child: Mothers' experiences and cognitions. Research in Autism Spectrum Disorders, 4(4), 661-669. [DOI:10.1016/j.rasd.2010.01.002]
9. Osborne, L.A., & Reed, P. (2010). Stress and self-perceived parenting behaviors of parents of children with autistic spectrum conditions. Research in Autism Spectrum Disorders, 4(3), 405-414. [DOI:10.1016/j.rasd.2009.10.011]
10. Paster, A., Brandwein, D., & Walsh, J. (2009). A comparison of coping strategies used by parents of children with disabilities and parents of children without disabilities. Research in Developmental Disabilities, 30(6), 1337-1342. [DOI:10.1016/j.ridd.2009.05.010]
11. Rashid. T. (2015). Positive psychotherapy: A strength-based approach. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 25-40. [DOI:10.1080/17439760.2014.920411]
12. Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. [DOI:10.1037/0022-3514.57.6.1069]
13. ___________. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4(4), 99-104. [DOI:10.1111/1467-8721.ep10772395]
14. ___________. (2016). Articolo target. Psychological well-being and health: Past, present and future. Psicologia Della Salute, 1, 7-26.
15. Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. Netherlands: Springer.
16. Thornton, B., & Sanchez, J. E. (2010). Promoting resiliency among Native American students to prevent dropouts. Education, 131(2), 455-464.
17. Zautra, A. J., Hall, J.S., & Murray, K. E. (2010). Resilience: A new definition of health for people and communities. In J. W. Reich, A. J. Zautra, & J. S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience (pp.3-29). New York, NY: Guilford Press.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها