:: دوره 3، شماره 3 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 130-101 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت جنسی بر اساس مبانی تربیت اسلامی
عباس قلتاش* 1، صدیقه محمدجانی2
1- دانشیار برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایران. ، gholtash578@yahoo.com
2- استادیار برنامه‌ریزی درسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قادرآباد، ایران.
چکیده:   (3924 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی تربیت جنسی براساس مبانی قرآن و روایات معصومین(ع) برای دوره متوسطه بوده است. به منظور تحقق هدف از راهبرد کیفی با رویکرد آمیخته(کیفی؛ روش تحلیل محتوای استقرایی و کمی؛ روش توصیفی-پیمایشی) استفاده شد .حوزه پژوهش در بخش کیفی شامل کتب، مقالات و متون اسلامی مرتبط با تربیت جنسی از جمله متون و منابع اصیل اسلامی چون)نرم افزار(قرآن کریم و بسته محتوایی)نرم افزار(جامع الاحادیت بوده است که براساس نمونه‌گیری هدفمند، احادیث و روایاتی که با تربیت جنسی مرتبط بوده‌اند انتخاب و به طور عمیق مورد مطالعه و به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش اعتباربخشی جامعه مورد مطالعه متخصصان حوزه علوم تربیتی، روان‌شناسی و معارف اسلامی که دانش و بینش حرفه­ای در حوزه تربیت جنسی داشته بوده‌اند. ابتدا براساس مبانی قرآن و روایات معصومین هفت مقوله اصلی شامل: توجه به غریزه جنسی به عنوان یک نیاز، ازدواج راه طبیعی و پذیرفته شده، پاسخ دهی به غریزه جنسی، معاشرت و تعامل شایسته زن و مرد)با جنس مخالف(، عفت و پاک دامنی، رعایت حریم روابط در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، پرهیز از نابهنجاری جنسی و تولید نسل استخراج گردید. براساس مقوله‌های اصلی استخراج شده در عنصر اهداف برنامه درسی تربیت جنسی برای سه بعد شناختی، عاطفی و مهارتی دوازده هدف استنباط گردید و نیز برای رئوس محتوای کتب درسی پنج محور اصلی و بیست و شش عنوان مطرح شد. برای روش­های یاددهی یادگیری روش‌های مستقیم با چهار نوع روش و روش‌های غیرمستقیم با پنج روش یاددهی-یادگیری پیشنهاد شد. همچنین برای ارزشیابی برنامه درسی تربیت جنسی با تاکید بر ارزشیابی کل برنامه درسی و نیز ارزشیابی برنامه درسی تجربه یا کسب شده، مقوله‌ها معرفی گردید.
واژه‌های کلیدی: تربیت جنسی، برنامه درسی، دوره نوجوانی، مبانی، تربیت اسلامی
متن کامل [PDF 605 kb]   (2493 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1397/7/2 | ویرایش نهایی: 1398/1/2 | پذیرش: 1397/9/6 | انتشار: 1398/1/2 | انتشار الکترونیک: 1398/1/2



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها