[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 148-121 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مبانی معرفت‌شناختی حکمت متعالیه و استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی‌شناختی(حوزه یادگیری فرهنگ و هنر)
زهره متقی1 ، حسنعلی بختیار نصرآبادی* 2، محمد نجفی3 ، مهدی امام جمعه4
1- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران. ، h.nasrabadi@edu.ui.ac.ir
3- استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.
4- دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران.
چکیده:   (3353 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی مبانی معرفت‌شناسی حکمت متعالیه به منظور استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی‌شناختی به عنوان یک شیوه آموزشی کارآمد در حوزه یادگیری فرهنگ و هنر است. فرضیه حاکم بر این تحلیل مبتنی بر این نکته است که تربیت زیبایی‌شناختی با بهره‌گیری از کارکردهای شناختی هنر، نقشی تاثیرگذار در ارتقاء حیطه شناختی و بهبود جریان یاددهی و یادگیری داشته و این قابلیت براساس مبانی معرفت‌شناسی ملاصدرا قابل اثبات است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. جامعه تحلیلی منابع اطلاعاتی دسته اول و دوم مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا ‌شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مطالعه و به‌طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند‌. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد براساس مبانی معرفت‌شناسی حکمت متعالیه از قبیل ارتباط بین فاعل‌ شناسا و متعلق شناخت در ایجاد و تکوین دانش، تنوع در ابزارهای کسب شناخت و وحدت در عین کثرت، فرصت‌های متنوعی برای شناخت از جمله آموزش و کسب معرفت در بافت زیبایی و هنر وجود دارد. توسعه تربیت زیبایی‌شناختی به عنوان روشی کارآمد به تامین انگیزه درونی و طراحی تجربه مفهومی‌(ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری)، نیل به سواد زیباشناختی و مهارت واکاوی معنا، پرورش تفکر نقاد و استکمال بُعد عقلانی منجر خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: معرفت‌شناسی حکمت متعالیه، تربیت زیبایی‌شناختی، حوزه یادگیری فرهنگ و هنر
متن کامل [PDF 528 kb]   (2346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1396/12/1 | ویرایش نهایی: 1398/2/4 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/9/9 | انتشار الکترونیک: 1397/9/9
فهرست منابع
1. Broudy, H.S. (1972). Enlightened cherishing: An essay on aesthetic education. Urbana: University¬ of Illinois Press.
2. ___________. (1994). Enlightened cherishing: An essay on aesthetic education. Illinois: University of Illinois Press.
3. Clarkson, A. (2011). "My mind a beautiful thing": Imagination, art, creativity in elementary education. Toronto: Soundway Press.
4. Eisner, E. W. (1982). Cognition and curriculum. New York: Teachers College Press.
5. Gardner, H. (1990). Art education and human development. Los Angeles, CA: Getty Center for Education in the Arts.
6. Greene, M. (1981). Aesthetic literacy in general education In J. F. Soltis (Ed.), Philosophy and education (pp. 115-141). 80th Yearbook of the National Society for the Study of Education, Pt. 1.Chicago: University of Chicago Press.
7. Kirk, J., & Miller, M.L. (1986). Reliability and validity in qualitative research. New York: Sage Publication. [DOI:10.4135/9781412985659]
8. Pinar, W. (Ed.). (2005). The passionate mind of Maxine Greene: "I am-- not yet". London: Taylor & Francis.
9. Winner, E., & Hetland, L. (2000). The arts in education: Evaluating the evidence for a causal link. The Journal of Aesthetic Education, 34(3-4), 3-10.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mottaghi Z, Nasrabadi H B, Najafi M, Emamjomeh S M. (2018). A Study of the Epistemological Foundations of Transcendent Theosophy and Extracting its Implications for Aesthetic Education (Cultural and Art Domains). qaiie. 3(1), 121-148. doi:10.29252/qaiie.3.1.121
URL: http://qaiie.ir/article-1-142-fa.html

متقی زهره، بختیار نصرآبادی حسنعلی، نجفی محمد، امام جمعه مهدی. بررسی مبانی معرفت‌شناختی حکمت متعالیه و استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی‌شناختی(حوزه یادگیری فرهنگ و هنر) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (1) :148-121 10.29252/qaiie.3.1.121

URL: http://qaiie.ir/article-1-142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)