:: دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 66-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان
عباسعلی رستمی نسب* 1، سیدحمیدرضا علوی2 ، منیره کریمی3
1- فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان، ایران. ، rostaminasab@uk.ac.ir
2- استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان، ایران.
3- فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
چکیده:   (4231 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان تشکیل می‌دادند که به دلیل مشکلات روان‌شناختی در مدارس توسط مشاوران مدارس به مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش ارجاع داده شده بودند. از این جامعه تعداد 30 دانش‌آموز دختر به عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر قرار گرفتند. به گروه آزمایشی آموزش شادی مبتنی بر رویکرد اسلامی در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای ارائه شد و گروه کنترل برنامه‌ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش به پرسش‌نامه‌های جهت‌گیری مذهبی و بهزیستی روان‌شناختی که با ادبیات تربیت اسلامی همسو شده بودند، پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی ابزارها از همبستگی نمره هر سؤال با نمره کل خرده مقیاس مربوطه استفاده شد. پایایی ابزارها براساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که تمامی این ضرایب معنادار بودند. داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش شادی متناسب با رویکرد اسلامی با تاکید بر بهره‌گیری از لذایذ حلال دنیوی، صبر، توکل و همچنین مولفه‌های مشترک روان‌شناسی مثبت، تأثیر معناداری بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان دارد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش شادی، رویکرد اسلامی، بهزیستی روان‌شناختی، جهت‌گیری مذهبی.
متن کامل [PDF 4577 kb]   (1530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1396/6/1 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1396/12/8 | انتشار: 1396/12/8 | انتشار الکترونیک: 1396/12/8
فهرست منابع
1. Argyle, M. (2001). The psychology of happiness (2nd ed.). London: Routledge.
2. Çalışkan, S., Selçuk, G. S., & Erol, M. (2010). Effects of the problem solving strategies instruction on the students' physics problem solving performances and strategy usage. Procedia–Social Behavioral Sciences, 2, 2239-2243. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.315]
3. Deer, F., & Falkenberg, T. (Eds). (2017).Indigenous perspectives on education for wellbeing in Canada. Winnipeg: Education for Sustainable Well-Being Press.
4. Diener, E., Sandvik, E. & Pavot, W. (1991). Happiness is the frequency, not the intensity, of positive versus negative affect. In F. Strack, M. Argyle, & N. Schwarz (Eds.), Subjective well-being: An interdisciplinary perspective. Oxford: Pergamon.
5. Diener, E., Scollon, C., & Lucas, R.E. (2003). The evolving concept of subjective well-being: The multifaceted nature of happiness. Advances in Cell Aging and Gerontology, 15, 187-219. [DOI:10.1016/S1566-3124(03)15007-9]
6. Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. [DOI:10.1037/0033-2909.125.2.276]
7. Francis, L.J., Yablon, Y.B., & Robbins M. (2014). Religion and happiness: A study among female undergraduate students in Israel. International Journal of Jewish Education Research, 7, 77-92.
8. Koenig, H.G., McCullough, M., & Larson, D.B. (2001). Handbook of religion and health. New York: Oxford University Press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195118667.001.0001]
9. Ryan, R. M., & Huta, V. (2009). Wellness as healthy functioning or wellness as happiness: The importance of eduaimonic thinking (response to the Kashdan et al. and Waterman discussion). The Journal of Positive Psychology, 4(3), 202-204. [DOI:10.1080/17439760902844285]
10. Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4(4), 99-104. [DOI:10.1111/1467-8721.ep10772395]
11. Ryff, C. D., & Singer, B. H.(2008). Know thyself and become what you are: An eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39. [DOI:10.1007/s10902-006-9019-0]
12. Tatlilioğlu, K. (2014). A research of relation between undergraduates' recognising parent attitudes with psychological well-being. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 463-470. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.07.518]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها