:: دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 142-123 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دبیران علوم اجتماعی پیرامون نقش مطالعات اجتماعی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش آموزان
لطف‌اله عباسی سروک* 1، ایرج هاشمی2
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران. ایران. ، Lot.Abasi_sarook@iauctb.ac.ir
2- مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران. ایران.
چکیده:   (3957 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران علوم اجتماعی پیرامون نقش مطالعات اجتماعی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش آموزان است. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیۀ‌ دبیران علوم اجتماعی شهر تهران در مدارس دولتی و غیردولتی دوره اول متوسطه بودند که از این جامعه تعداد 155 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و با استفاده از معادله نمونه‌گیری کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی با استفاده از قضاوت متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. داده‌های حاصل با استفاده از آمار توصیفی(میانگین‌، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون مجذور خی) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های حاصل حاکی از این است که حوزه مطالعات اجتماعی می‌تواند در درونی نمودن ارزش‌های ایثار و شهادت، باور به ارزش‌های دفاع مقدس‌، تبلیغ و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و آشنایی با خصوصیات و ویژگی‌ شهدا در دانش‌آموزان ایفای نقش کند. از این رو لازم است برنامه‌ریزان درسی در تدوین کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی به گسترش و ترویج این فرهنگ(ایثار و شهادت) اهتمام ویژه داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: فرهنگ ایثار و شهادت، کتاب درسی، حوزه مطالعات اجتماعی، دوره اول متوسطه.
متن کامل [PDF 4857 kb]   (1671 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1396/8/10 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1396/12/13 | انتشار الکترونیک: 1396/12/13



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها