1- دانشگاه پیام نور ، sharafi.dr@gmail.com 2- دانشگاه پیام نور 3- وزارت آموزش و پرورش
چکیده: (920 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به عناصر کلیدی و اصول پایه ای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کتاب های درسـی دوره ی متوسـطه ی اول بود. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و بـه لحـاظ روش کمی است و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا استفاده گردید. جامعـه آمـاری ایـن پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب های درسی دوره ی متوسطه ی اول در سال تحصیلی 1402-1401 مـی باشـد. نمونـه ی آمـاری دربردارنده 10 جلد کتاب در 3 عنوان(پیام های آسمان، تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی) در پایه های هفتم، هشتم و نهم بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. در این پژوهش ازفهرستوارسیتحلیلمحتوای محقق ساخته و برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روش روایی محتوایی و برای تجزیه و تحلیـل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در بین کتاب های مورد بررسی بیشترین فراوانـی شاخص های عناصر کلیدی و اصول پایه ای مربوط به کتاب های مطالعات اجتماعی با فراوانـی 1496 واحـد و 45/49 درصـد وکمتـرین فراوانی مربوط به کتاب های تفکر و سبک زندگی با فراوانی 630 واحد و 83/20 درصد مـی باشـد. در میان شاخص عناصر کلیدی و اصول پایه ای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شاخص عناصر کلیدی با فراوانی 2105 واحـد و 59/69 درصد بیشترین سهم را دارد و کمترین سهم نیز مربـوط بـه شاخص اصول پایه ای بـا 920 فراوانـی و 41/30 درصد می باشد همچنین بیشترین توجه به عناصر کلیدی اختصاص به کتاب تفکر و سبک زندگی پایه ی هشتم ( مشترک دختران و پسران) با فراوانی 110 واحد و 13/52 درصد و کمترین توجه مربوط به کتاب تفکر و سبک زندگی پایه ی هشتم (ویژه ی پسران) با فراوانی 6 واحد و 84/2 درصد بود. علاوه بر این بیشترین توجه مربوط به اصول پایه ای اختصاص به کتاب مطالعات اجتماعی پایه ی هفتم با فراوانی 72 واحد و 86/ 41درصد و کمترین توجه مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی پایه ی هشتم با فراوانی 49 واحد و 49/28 درصد بود. نتیجه گیری: با توجه به این که شاخص های مورد مطالعه از توزیع یکسانی برخوردار نبوده، امید است برنامه ریـزان درسـی و تهیـه کننـدگان کتاب های درسی با تقویت این شاخص ها به صورت یکسان سبب ارتقـای شاخص های عناصر کلیدی و اصول پایه ای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در میان دانش آموزان باشند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي دریافت: 1402/7/8 | ویرایش نهایی: 1403/1/29 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/28 | انتشار: 1403/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/29