:: دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 60-29 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزه های اسلامی: مرور نظام مند
یگانه هدایت خواه1 ، رضوان حسین قلی زاده*2 ، حسین افخمی روحانی1 ، هادی الفار3
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد ، rhgholizadeh@um.ac.ir
3- دانشگاه راتگرز، نیوجرسی
چکیده:   (1411 مشاهده)
هدف: در این پژوهش، در قلمرو ادبیات مدیریت آموزشی، مهم‌ترین ابعاد و مؤلفه‌های رهبری آموزشی در آثار منتشرشده مبتنی برآموزه‌های اسلامی شناسایی شدند.
روش: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن فراترکیب به شیوه مرور نظام‌مند است. جامعه پژوهش را تمامی منابع علمی اعم از کتب، مقالات علمی-پژوهشی و مروری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که مرتبط با حوزه مدیریت و رهبری اسلامی با تأکید بر مدیریت و رهبری آموزشی تشکیل دادند که پس از غربال‌گری درنهایت تعداد بیست‌ونه منبع (بیست‌و‌سه پژوهش، پنج پایان‌نامه و یک کتاب) مورد تحلیل قرار گرفتند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از مفهوم شناسی مدیریت و رهبری آموزشی در شش بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری، توسعه حرفه‌ای، زیستی و ویژگی‌های فردی مدیران و راهبران آموزشی می‌باشد که بر اساس دوازده مقوله و شصت‌وچهار مفهوم کلیدی معرفی شدند. یافته‌های حاصل از پژوهش از حاکی از شناسایی شش بُعد اصلی ناظر به بعد اخلاقی، مدیریتی، رهبری، توسعه حرفه‌ای، زیستی، و ویژگی‌های فرد مدیران و راهبران آموزشی می‌باشد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش بر جامعیت ابعاد رهبری آموزشی با اتکاء به آموزه‌های اسلامی در مفهوم وسیع دانش و مهارت‌های مدیریت و رهبری سازمانی، رشد و توسعه فردی و اخلاق حرفه‌ای دلالت دارد. از این‌رو با اتکاء به این ابعاد و مؤلفه‌ها می‌توان برای توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران آموزشی و ارزیابی عملکرد مبتنی‌بر شایستگی‌ها بهره‌برداری نمود.
واژه‌های کلیدی: رهبری اسلامی، مدیریت و رهبری آموزشی، آموزه‌های اسلامی
متن کامل [PDF 1858 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1403/2/26 | ویرایش نهایی: 1403/11/24 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/6/18 | انتشار: 1403/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/26



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها