1- دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران 2- دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران ، Salehi1380@gmail.com
چکیده: (2590 مشاهده)
یکی از چالشهای مهم تربیت دینی، عدم پویایی و بیانگیزگی یادگیرندگان است. از اینرو، ضروری است با بهرهگیری از شیوههای خلاقانه نظیر بازی و بازیوارسازی (گیمیفیکیشن)، پویایی لازم در آموزش مفاهیم دینی و قرآن را به وجود آورد. جامعه پژوهشی حاضر، شامل محتوای کتابهای قرآن و هدیههای آسمان دوره ابتدایی چاپ 1400- 1399 و همچنین محتوای رسمی شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) این دروس در سال تحصیلی1400- 1399 است. نمونه پژوهش حاضر برابر با جامعه آماری میباشد و از روش سرشماری استفاده شده است. واحد ضبط پژوهش شامل تمامی انواع محتوای کتابهای درسی و فیلمهای اموزشی (تمرین، متن، پرسش تصویر) میباشد و دادهها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدهاند.
عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: کتابهای هدیههای آسمان با داشتن 100 فراوانی مرتبط با مولفههای بازی، (45/85%) در مقایسه با کتابهای قرآن، توجه بیشتری به مولفههای بازی داشته است. نتایج بررسی و مقایسه محتوای رسمی اپلیکیشن شاد دروس قرآن و هدیههای آسمان نیز بیانگر این است که محتوای رسمی شاد درس هدیههای آسمان با داشتن 102 فراوانی (28/84 %) توجه بیشتری به مولفههای بازی داشته است. همچنین در این دروس به مولفههای گیمیفیکیشن توجهی نشده است و بهطورکلی، در این زمینه، محتوای آموزشی بسیار ضعیف عملکرده است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1400/6/18 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15
Rezadad A, Salehi M, Musavi M. (2021). Analyzing the Content of the Amozesh Qur’an (Qur’an Teaching) and Hadiye Asemani Textbooks, and the Content on the SHAD (software) for Game and Gamification. qaiie. 6(3), 7-36. doi:10.52547/qaiie.6.3.7 URL: http://qaiie.ir/article-1-809-fa.html
رضاداد علیه، صالحی منیره، موسوی مهسا. تحلیل محتوای انواع بازی و بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) در کتاب های درسی قرآن و دینی دوره ابتدایی و محتوای رسمی این دروس در اپلیکیشن شاد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (3) :36-7 10.52547/qaiie.6.3.7