[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 89-120 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین چارچوب محتوای اقتصاد مقاومتی با تمرکز بر رهنمودهای مقام معظم رهبری برای ورود به حوزه های یادگیری در برنامه درسی ملی
دکتر حسنعلی گرمابی
دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.ایران. ، h.garmabi@cfu.ac.ir
چکیده:   (54 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب محتوایی برنامه اقتصاد مقاومتی و با تمرکز بر رهنمودهای مقام معظم رهبری برای ورود به برنامه درسی ملی در حوزه‌های یادگیری ذیربط انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی است که برای انجام آن از روش‌های تحلیل محتوای کیفی و پیمایشی استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل منابع مطالعاتی و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد مقاومتی بوده که به‌طور هدفمند انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل با روش تحلیل کیفی و شاخص‌های آمار توصیفی انجام شده است. یافته‌های پژوهش چارچوب محتوایی برنامه اقتصاد مقاومتی برای ورود به برنامه‌های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است که در این چارچوب ماهیت سه عنصر برنامه درسی یعنی هدف، محتوا و سازماندهی محتوا مشخص گردیده است. در عنصر هدف ابتدا 13 عنوان هدف کلی تعیین شد. سپس براساس آن‌ها اهداف جزئی دوره‌های سه ساله تحصیلی مشخص گردید. در عنصر محتوا سرفصل‌ها و رئوس کلیدی مطالب مربوط به آموزش اقتصاد مقاومتی تعیین و در بخش سازماندهی محتوا نیز روش‌های ساده به دشوار، نزدیک به دور، عینی به ذهنی و مارپیچی بین دوره‌های سه ساله تحصیلی به شکل عمودی پیشنهاد گردید. در نهایت نیز محتوای هرکدام از دوره‌های سه ساله تحصیلی با استفاده از روش سازماندهی چند رشته‌ای بین حوزه‌های یادگیری پیشنهاد شد.
واژه‌های کلیدی: چارچوب محتوایی، اقتصاد مقاومتی، برنامه درسی ملی، مقام معظم رهبری، حوزه‌های یادگیری
متن کامل [PDF 514 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۹
فهرست منابع
1. Amiri, M., Partabian, A., & Safari, M. (2014). Study the role of the university and its elements in realizing resistive economy. Open Access Journal of Resistive Economics, 2(4), 104-114.
2. Briguglio, L., Cordina, G., Farrugia, N., & Vella, S. (2008). Economic vulnerability and resilience concepts and measurements. Research paper No. 2008/55, UNU-WIDER, World Institute for Development Economics Research. Available at https://www.wider.unu.edu/sites/default/files/rp2008-55.pdf
3. Finkelstein, N., Hanson, T., Huang, C.-W. Hirschman, B., & Huang, M. (2010). Effects of problem based economics on high school economics instruction. US Department of Education, Institute of Education Sciences.
4. Sahlberg, P. (2006). Education reform for raising economic competitiveness. Journal of Education Change, 7(4), 259–287. [DOI:10.1007/s10833-005-4884-6]
5. Walstad, W., & Watts, M. (2015). Perspectives on economics in the school curriculum: Coursework, content and research. The Journal of Economic Education, 46(3), 324-339. [DOI:10.1080/00220485.2015.1040185]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garmabi H. Designing Resistance Economy Content Framework to be Included in the Learning Areas of the National Curricula Based on the Guidelines of Islamic Revolution Leader Ayatollah Khamenei . qaiie. 2018; 3 (1) :89-120
URL: http://qaiie.ir/article-1-77-fa.html

گرمابی حسنعلی. تدوین چارچوب محتوای اقتصاد مقاومتی با تمرکز بر رهنمودهای مقام معظم رهبری برای ورود به حوزه های یادگیری در برنامه درسی ملی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (1) :89-120

URL: http://qaiie.ir/article-1-77-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790