[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 167-198 برگشت به فهرست نسخه ها
شناســایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تأکید بر قرآن کریم
زینب محب زاده، دکتر سید محمدرضا امام جمعه*1، دکتر علیرضا عصاره، دکتر فریده حمیدی
1- ، emamjomeh@sru.ac.ir
چکیده:   (819 مشاهده)
در جامعه کنونی که رسانهها نقش فعالی در تغییر فرهنگها ایفا میکنند، آمادهسازی دانشآموزان برای برخورد فعالانه با رسانهها یکی از وظایف مهم نظام تعلیم و تربیت رسمی است و البته این امر مستلزم تدوین برنامه درسی سواد رسانهای است. در این راستا پژوهش حاضر یک تحلیل محتوای کیفی جهتدار است که به شناســایی و تبیین مفهوم سواد رسانهای و اهداف تربیتی مربوطه با تأکید بر قرآن کریم میپردازد. جامعه آماری پژوهش، تمام آیات قرآن کریم و واحد نمونهگیری، آیه در نظر گرفته شد. با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از نرم افزار نورالانوار، آیات مرتبط با سواد رسانهای در قرآن جستجو و گردآوری شد. واحد تحلیل، جمله در نظر گرفته شد. آیات و جملات گردآوری شده با استفاده از مولفههای سواد رسانهای، یعنی دسترسی و استفاده، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، تولید و برخورد فعال با پیام رسانهای، طبقهبندی شد. سپس با استفاده از کدگذاری جملات، مفهوم سواد رسانهای و اهداف تربیتی مربوطه از نظر قرآن مشخص شد. بر اساس یافتهها، در آیات انتخاب شده، به ترتیب به مولفههای تولید و نشر پیام، ارزشیابی، برخورد فعال، دسترسی و استفاده و تجزیه و تحلیل، بیشترین توجه شده است. در مجموع برای پنج مولفه سواد رسانهای، شانزده مضمون کلی استخراج شد. در بین مضامین به ترتیب به ویژگیهای پیامرسان، نبایدهای تولید و نشر پیام، ویژگیهای پیام موثر و اهمیت تعقل و خردورزی بیشترین توجه شده است. در نهایت با توجه به مضامین، بیست و دو هدف تربیتی پیشنهاد شد.
واژه‌های کلیدی: قرآن کریم، سواد رسانه ای، اهداف تربیتی
متن کامل [PDF 356 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/1/30 | پذیرش: 1399/2/19 | انتشار: 1399/3/24
فهرست منابع
1. آخوندی، محمدباقر.(1396). راهبردهای فرهنگی و نفوذ اجتماعی دین در آموزه های قرآن، فصلنامه پژوهش های قرآنی، 3(84):150-173.
2. بهرام پور، ابوالفضل.(1398). تفسیر یک جلدی مبین، چاپ پنجم، قم: انتشارات آوای قرآن.
3. راضی, محمدرضا(۱۳۹۷). ارائه الگوی بومی سواد رسانه ای بر پایه آموزه های دینی، دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده، تهران:مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، بازیابی شده از:
4. https://www.civilica.com/Paper-MILCONF02-MILCONF02_104.html
5. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.(1398). تفکّر و سواد رسانه‌ای، تهران: اداره‌ی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
6. سند تحول بنیادین آموزش وپرورش(1390)، مشهد مقدس.
7. شهوند پور، راضیه و سالارکیا، حمید رضا.(1393). قرآن و سواد رسانه ای با تأکید بر خبر و خبرنگاری، نشریه کتاب و سنّت، دوره 2، 4(5):52-81.
8. طباطبایی، سید محمد حسین.(1378). تفسیر المیزان، جلد 18، چاپ پنجم، ترجمه: سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی.
9. عادل مهربان، مرضیه.(1394). مروری بر تحلیل محتوای کیفی و کاربرد آن در پژوهش، اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
10. فرج نژاد، محمد حسین(1397). لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی]مصاحبه[، مرکز پژوهشی مبنا، بازیابی شده از: http://www.smhi.ir/index.php/interview/item/5127-11
11. فولادی، محمد.(1390). اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدها ی اخلاقی در رسانه ملی، فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1):111-135.
12. قرآن کریم.(1392). ترجمه مکارم شیرازی، تهران: عابد زاده.
13. لعل شاطری، مصطفی.(1394). اصول و مبانی قرآن کریم در راستای افزایش سواد رسانه ای، چاپ اول، مشهد: نی نگار.
14. مکارم شیرازی، ناصر.(1387). تفسیر نمونه، جلد 19، چاپ سی و ششم، تهران: داراکتب الاسلامیه.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moheb-zade Z, Imam Jom’a S M R, Assara A R, Hamidi F. Identifying and Explaining the Concept of Media Literacy and the Related Educational Goals with Emphasis on the Holy Quran. qaiie. 2020; 4 (4) :167-198
URL: http://qaiie.ir/article-1-567-fa.html

محب زاده زینب، امام جمعه سید محمدرضا، عصاره علیرضا، حمیدی فریده. شناســایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تأکید بر قرآن کریم. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1398; 4 (4) :167-198

URL: http://qaiie.ir/article-1-567-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227